Dette lurer kundene våre på akkurat nå

Oppdatert: 30/09/2022


Det siste året har svært utfordrende med tanke på de høye strømprisene i Norge. Vi skjønner godt at du som kunde har mange spørsmål om strøm og strømpriser og vi ønsker å hjelpe deg så godt vi kan. 

Som kunde hos NorgesEnergi har du en trygg og stabil strømleverandør med kunden i fokus. 

Vi fakturerer etterskuddsvis - kun for strøm du allerede har brukt

Du har mulighet til å utsette og dele opp faktura rentefritt

Vi tilbyr gjennomfakturering med de største netteierne i sør-Norge.

Innimellom oppstår det kø på kundesenteret vårt. Vi oppfordrer deg derfor til å bruke Min Side eller strømappen vår. Her vil du få full oversikt over avtalen din, strømpriser, forbruk og faktura og kanskje finner du svaret på det du lurer på her. 

Dersom du likevel ønsker å snakke med oss på telefon, anbefaler vi å be om tilbakering dersom denne muligheten er tilgjengelig. Noen dager har vi dessverre vært nødt til å deaktivere denne muligheten, da køen blir for lang til at vi rekker å ringe alle opp i løpet av dagen. Dette gjelder spesielt i forbindelse med fakturautsendelse. 

  • Høye strømpriser

Strømprisene har steget jevnt og trutt det siste året, og har aldri vært høyere enn de er nå. Det er mange og sammensatte årsaker til de høye strømprisene. Vi i NorgesEnergi har ingen kontroll over fastsettelse av strømprisen. Den bestemmes av tilbud og etterspørsel. Har du en spotprisavtale endrer prisen seg time for time gjennom døgnet. Vær bevisst på at enkelttimer kan være svært dyre. Bruker du mye strøm i disse timene kan dette gi store utslag.

Selv om du kanskje har redusert forbruket ditt vil du oppleve å få høyere regning enn normalt.

  • Fakturautsendelse og forbruk

Vi sender normalt ut faktura i løpet av de to første ukene i måneden. Vi er avhengig av å få tilsendt forbruket ditt fra netteier før vi kan fakturere. Faktura sendes normalt ut i bolker, så alle får ikke faktura samtidig. 

Vi kan dessverre ikke svare på spørsmål om sum på fakturaen din før denne er ferdig produsert. Vi har heller ikke dato for når akkurat din faktura kommer, da vi bruker et eksternt byrå for utsendelse. 

Fakturaen din blir synlig på Min Side, men det kan ta et par dager fra du får melding om dette i nettbanken til den dukker opp.

Her finner du din faktura

 

  • Utsette og dele opp faktura rentefritt

Vi forstår at det er mange som vil ha problemer med å kunne betale denne og kommende strømregninger, selv med støtte fra staten. Derfor vil vi tilby alle som trenger det mulighet til å dele opp eller utsette faktura rentefritt. Dette kan du gjøre selv på Min Side.

NB: Dersom du har utestående faktura fra tidligere, vil ikke dette være valget være synlig. Vi oppfordrer deg da til å ta kontakt med oss for å se på andre løsninger. 

  • Strømstøtte fra staten og gjennomfakturering


Vi får mange spørsmål om kompensasjonsordningen til staten. Det er to ulike måter dette gjøres på:

1. Du har strøm og nettleie på samme faktura

Dersom du har gjennomfakturering fra og med oktober (for forbruket i september) får du beskjed direkte fra oss på mail og/eller sms. Da vil du få en faktura, som inneholder både strømforbruk og nettleie og strømstøtten blir trukket fra på denne. 

Sjekk hvilke netteiere vi gjennomfakturerer med

2. Du får en faktura fra oss og en fra netteier

Dersom du ikke har gjennomfakturering, vil du få en faktura fra oss og en fra netteier. Da vil strømstøtten fra staten trekkes fra på faktura fra netteier. Dersom du har penger tilgode vil disse utbetales til din konto.

NB: Sørg for at netteier har riktig kontoinformasjon. De fleste netteiere har kommunisert at pengene vil bli utbetalt ved forfall på nettleiefaktura. 

Dersom du har behov for utsettelse på strømregningen din på grunn av dette kan du utsette eller dele opp fakturaen din rentefritt på Min Side slik at du rekker å få strømstøtten utbetalt før du betaler strømregningen din. Dette er dessverre ikke mulig dersom du har noe utestående fra før, men ta gjerne kontakt med kundesenteret vårt for å finne en løsning. 

Lurer du på hvor mye du får i strømstøtte? 

Her kan du se hvor mye strømstøtten for august var på.

Du finner enkelt ut hvor mye støtten blir ved å gange forbruket ditt med støttebeløpet for din prissone. 

Dersom månedens gjennomsnittlige spotpris i ditt prisområde er over 87,50 øre/kWh, inkl moms, dekker staten nå 90%* av strømprisen over dette. 
*gjelder september-desember 2022
  • Opprettelse av Efaktura:

Efaktura opprettes enkelt i nettbanken din. Dersom du har hukket av for "Alltid eFaktura" eller "Ja takk til alle", vil dette skje automatisk. Vi kan dessverre ikke opprette eFaktura for deg. 

Dersom du mottar eFaktura vil fakturaen din bli synlig i nettbanken, men du må godkjenne at den blir trukket.

Dersom du har Avtalegiro i tillegg, vil fakturaen betales automatisk ved forfall. Har du lagt inn maksbeløp på Avtalegiro kan det være lurt å oppdatere dette, da høstens og vinterens fakturaer vil kunne være mye høyere enn normalt. Dersom du har lagt inn maksbeløp lavere enn fakturabeløp vil ikke fakturaen bli betalt. 

  • Purring, inkassovarsel og inkasso:

Vi forholder oss til lover og regler når det gjelder fakturautsendelse. Vi har alltid 14 dagers betalingsfrist på faktura. Dersom du ikke betaler vil du få en vennlig påminnelse om at faktura er forfalt. Dersom faktura fremdeles ikke betales vil det sendes ut et inkassovarsel med purregebyr. Da påløper det også forsinkelsesrenter fra hovedforfall. Ved manglende betaling etter frist i inkassovarsel, sendes faktura til inkasso. Har faktura allerede gått til inkasso må du kontakte Lowell på telefon: 23171000

Husk at du kan dele opp eller utsette faktura rentefritt dersom du ikke allerede har noe utestående fra før

Lurer du på noe annet?

Kanskje finner du svaret her