Dette lurer kundene våre på akkurat nå

Publisert: 12/01/2022


En utfordrende situasjon på kundesenteret

Det er en svært utfordrende tid vi er inne i med høye strømpriser i Norge og vi har for tiden svært stor trafikk til kundesenteret vårt. Køen er lang i alle kanaler, men vi svarer alle så fort vi kan. 

Vi skjønner at mange er frustrerte, redde og til og med sinte. Det er mange som forsøker å komme i kontakt med oss, men faktum er at kundesenteret vårt ikke er rigget for denne ekstraordinære situasjonen. Vi har allerede økt bemanningen og jobber med å ansette enda flere, men det monner ikke stort når antallet henvendelser stadig vokser. 

Vi prioriterer køen så godt vi kan, men du vil dessverre oppleve unormalt lang behandlingstid hos oss uansett hvilken kanal du har kontaktet oss i. Den lange ventetiden fører også til at mange henvender seg til oss i flere kanaler for å etterlyse svar på sin opprinnelige henvendelse, noe som gjør både behandlingstid og ventetid enda lengre.

Vi ber derfor om ekstra tålmodighet. Har du allerede sendt oss en henvendelse, vil du få svar når det blir din tur.

 

 

Bruk Min Side

I mellomtiden oppfordrer vi deg til å bruke Min Side. Her vil du kunne gjøre mange ting selv, blant annet:


Du kan logge inn på Min Side her


NB: Dersom du aldri har logget inn må du opprette bruker til Min Side

Kanskje finner du også svaret på det du lurer på her?

Se våre ofte stilte spørsmål

Dette kontakter kundene oss mest om akkurat nå

 

1. Fakturautsendelse og forbruk

Faktura for desember kommer så fort vi har fått dine forbruksdata fra netteier. Nå i januar sender vi ut faktura fortløpende mellom 6.-15. januar. Det vil kunne være forsinkelser på dette i noen tilfeller. 

Vi kan dessverre ikke svare på spørsmål om sum på faktura før denne er ferdig produsert ei heller dato for når akkurat din faktura kommer, da vi bruker et eksternt byrå for utsendelse. 

Faktura blir synlig på Min Side, men det kan ta et par dager fra du får melding om dette i nettbanken til den er synlig her.

Her finner du din faktura

 

2. Utsette og dele opp faktura rentefritt

Vi forstår at det er mange som vil ha problemer med å kunne betale denne og kommende strømregninger, selv med støtte fra staten. Derfor vil vi tilby alle som trenger det mulighet til å dele opp eller utsette faktura rentefritt. Dette kan du gjøre selv på Min Side.

NB: Dersom du har utestående faktura fra tidligere, vil ikke dette være valget være synlig. Vi oppfordrer deg da til å ta kontakt for å se på andre løsninger. 

3. Strømstøtte fra staten


Vi får også mange spørsmål om kompensasjonsordningen til staten. Det skjønner vi godt, da vi også synes den er unødvendig komplisert. 

Støtten blir håndtert av netteieren din, så har du spørsmål, vennligst ta kontakt med dem. Dette kommer automatisk til fratrekk og du trenger ikke å gjøre noe for å få støtten. I januer var det prisområdene 1, 2 og 5 som fikk støtte. 

Hvor blir støtten synlig

Får du alt på en faktura, vil du se fratrekket under nettleiedelen av regningen. Eventuelt minusbeløp vil trekkes fra strømdelen av regningen. 

Får du derimot en faktura fra oss og en fra netteier, vil hele støtten trekkes fra på faktura fra netteier. Evt tilgodebeløp vil utbetales til din konto. NB: Sørg for at netteier har riktig kontoinformasjon. De fleste netteiere har kommunisert at pengene vil bli utbetalt rundt den 20. januar. 

Lurer du på hvor mye du får i støtte? 

Her kan du se hvor mye støtte som blir gitt for desember.

Du kan også bruke kalkulatoren hos Din Side for å regne ut ca. hvor mye din støtte vil utgjøre.

 

Dersom gjennomsnittlig spotpris i ditt prisområde er over 70 øre/kWh på en måned, dekker staten 55 % av prisen over dette. 
Det er foreslått at dette økes til 80 % for januar, februar og mars. 

4. Prismatch

Prismatch er et prisløfte til våre kunder. Det betyr at dersom du får tilbud om en billigere avtale fra en annen leverandør, matcher vi denne prisen i inntil 30 dager i henhold til våre vilkår for Prismatch. 

Grunnet store endringer i strømmarkedet denne høsten og vinteren endret vi vilkårene for vår Prismatch fra og med 12.01.2022. Fra denne datoen vil det kun være mulig å matche mot andre spotprisavtaler (uten minuspåslag) og alle ønsker om prismatch må registreres via skjema på Min Side. 

Ønsker som har kommet inn før denne datoen vil bli behandlet etter vilkår gjeldende før denne datoen

 

  • Prismatch forutsetter en aktiv avtale

Vi kan ikke registrere prismatch som er lagt inn før avtalen din ble aktiv hos oss. 

  • Dagsaktuelle priser

Vi tar utgangspunkt i dagsaktuelle priser, så du vil få den prisen som gjaldt den dagen du sendte henvendelsen. Denne prisen blir gjeldende for hele måneden.

  • Bekreftelse på Prismatch

Når du sender inn skjema via Min Side, vil du først få en melding om at ønsket ditt er registrert og sendt til manuell behandling hos våre kundebehandlere.

Du vil få en bekreftelse fra oss når prismatchen er behandlet, dersom du har hukket av for dette i skjemaet. Da vil du få beskjed om ønsket om prismatch ble godkjent eller ikke. 

Vi kan ikke svare på hvor lang behandlingstid det er og eksakt når du vil få bekreftelsen, men vi jobber så raskt vi kan med å sende deg svar. Dette gjelder også Prismatcher sendt inn før 12.01.2022 som er sendt via mail og messenger. 

Dersom Prismatch allerede er bekreftet godkjent via telefon, vil vi ikke sende ytterligere bekreftelse på dette. 

NB: Godkjennelse av prismatch forutsetter at du ikke har prismatchet mot denne avtalen tidligere, at ønsket ditt er i henhold til vilkår og at du har en aktiv avtale hos oss på det tidspunktet du sendte inn ønsket ditt. Vi kan ikke legge inn prismatch fram i tid.

Prismatch vil ikke bli synlig på Min Side, men kommer til fratrekk som en rabatt på neste faktura.

Vi matcher prisen!

Får du tilbud om billigere spotprisavtale fra en annen strømleverandør, matcher vi prisen

Les mer om Prismatch og vilkår her

5. Hurtig oppstart

Normal oppstart hos oss tar 2-3 uker fra du bestiller. 

I den siste tiden har vi fått mange henvendelser om hurtig oppstart, men dette er ikke noe vi kan garantere. Bestillingen må da manuelt behandles og det må sendes inn melding til Elhub som skal godkjenne dette. Da tar det normalt fra 2-4 dager.

Nå har vi lang ventetid i alle kanaler og vi kan derfor ikke love eller innvilge ønsker om hurtig oppstart.

6. Innlogging Min Side


Du må ha en aktiv avtale for å kunne logge inn på Min Side. Første gang du skal logge inn må du registrere bruker


Har du problemer med innlogging?