Faktura og betaling

Her får du svar på de vanligste spørsmålene vi får fra våre kunder om fakturering og betaling. 

De aller fleste av våre kunder får en felles faktura for strøm og nettleie. Det framkommer tydelig på fakturaen hva som er strømforbruk og hva som er nettleie til din lokale netteier.

Med AMS-måler blir strømforbruket ditt automatisk avlest og innrapportert til netteier på timenivå. Du faktureres for ditt eksakte forbruk den enkelte time gjennom alle døgnets 24 timer. På strømfakturaen din vil dette framkomme som en snittpris for måneden, for å unngå en lang og uoversiktelig faktura med nesten 750 fakturalinjer (24 timer x 31 dager = 744 prislinjer). 

Logg deg inn på Min Side. Under fanen «Forbruk» vil du finne informasjon om forbruket ditt fra dag til dag. Her kan du også se forbruket ditt på timesnivå og sammenligne mot tidligere perioder.

Selv om forbruket ditt har vært det samme hver dag, endrer strømprisen seg time for time. Det kan være store forskjeller i prisen i de ulike timene i døgnet. Dersom du har brukt mye strøm i de timene prisen er på det høyeste om morgenen og ettermiddagen, kan det gi store utslag på strømregningen. 

Ønsker du å se detaljer om strømforbruket ditt kan du logge deg inn på Min Side og sjekke ditt strømforbruk helt ned på timesnivå under fanen «Forbruk»

Dersom du er blant de få som har fått fritak fra AMS-måler, avleser du fremdeles manuelt direkte til netteier. Forbruket ditt vil da bli fordelt i henhold til ditt lokale forbruksmønster. Forbruksmønsteret representerer et gjennomsnittsforbruk for en alminnelig husstand i din lokale netteiers område. Den viser prosentvis hva det er forventet at en gjennomsnittlig strømkunde bruker hver eneste dag i året. Forbruksprofilen kalles justert innmatningsprofil (JIP) og er basert på en standard satt av NVE. Dette forbruksmønsteret vil stemme for de fleste kunder, men dersom du har et avvikende forbruk i forhold til gjennomsnittet, er alternativet å lese av måleren din oftere. 

Strømkonto er en fleksibel betalingsløsning med innebygget kredittfunksjon. Dersom du har Strømkonto får du en annen faktura fra oss enn den vanlige strømfakturaen. Du betaler det samme beløpet hver måned gjennom hele året for å gjøre det enkelt og forutsigbart for deg. Kort fortalt fungerer Strømkonto slik: 

  • Vi beregner et anbefalt månedsbeløp til deg basert på strømforbruket ditt 
  • Du får en strømregning med likt beløp hver måned – hele året 
  • Endrer du strømforbruket ditt, vil vi justere ditt anbefalte månedsbeløp 
  • Du kan når som helst velge å betale mer eller mindre enn det anbefalte månedsbeløpet 
  • Har du flere strømanlegg hos oss, inkluderes alle i din Strømkonto 
  • Dersom det skjer endringer rundt Strømkonto eller månedsbeløpet så vil vi kontakte deg 

Logg inn på Min side for å se oversikt over din strømkonto.

Enkelt! Bare opprett eFaktura i nettbanken din eller via Min side. Da blir strømregningen din sendt elektronisk til nettbanken, og du må bare godkjenne den for at den skal betales. Tips: Registrer e-postadressen din når du oppretter eFaktura slik at du får beskjed per e-post når strømregningen ligger klar til godkjenning.

Strømprisen påvirkes av mange faktorer. Tilbud, etterspørsel og været er viktige faktorer. Generelt sett er det slik at vått og mildt vær gir lavere strømpriser, mens kaldt og tørt vær gir prisøkning, men det er ikke alltid slik. I tillegg påvirkes strømprisen av forbruket vårt, hvor mye strøm som til enhver tid produseres og ytre faktorer som prisen på CO2.

Med eFaktura får du regningen ferdig utfylt rett i nettbanken din.

Hvordan blir jeg varslet om at fakturaen skal betales?

Når du inngår avtale om en eFaktura får du spørsmål om du vil ha melding via e-post når regningen sendes til nettbanken din. Svar ja på dette, og legg inn e-postadressen din.

Trekkes regningen automatisk når jeg har eFaktura?

Nei, regningen trekkes ikke automatisk. eFaktura har akkurat samme fleksibilitet som om du mottar papirfaktura i postkassen. Du kan endre både beløp og forfalldato. Du må selv akseptere/bekrefte betalingen for at den skal betales.

Hva gjør jeg hvis jeg får ny e-postadresse?

E-postadressen endres i din nettbank. Fremgangsmåten kan variere fra bank til bank, men oftest er det mulig via en link som heter "endre eFaktura avtale".

Du kan lese mer om eFaktura på www.efaktura.no.

Både AvtaleGiro- og eFaktura-avtale kan du enkelt bestille i nettbanken din eller via Min side

Vi vil også sende deg direkte linker du kan klikke på når du oppretter en avtale hos oss. 

Selvfølgelig kan du det! Du kan både utsette og dele opp regningen via Min side så lenge det gjøres før forfallsdatoen og du ikke har andre forfalte fakturaer hos oss. 

Dersom faktura ikke betales ved forfall, påløper forsinkelsesrenter og evt. gebyr i henhold til gjeldende lovverk. Det gis normalt ikke betalingsutsettelse dersom du har flere ubetalte fakturaer, allerede har fått tilsendt purring eller har inkassosaker.

Flere og flere av våre kunder får nå strøm fra oss og nettleie fra sin netteier på samme faktura. Det er vi som da sender ut fakturaen for både strøm og nettleie. Det framkommer tydelig hva som er strømforbruk og hva som er nettleie. Du skal fortsatt lese av strømmen til din lokale netteier, men faktura for nettleie vil sendes fra oss i NorgesEnergi. 

Dette iverksettes i ett og ett nettområde. Du som kunde trenger ikke foreta deg noe, det vil gå av seg selv når vi har inngått avtale med din netteier. 

eFaktura - for å motta faktura elektronisk

Med eFaktura sender vi strømregningen direkte til din nettbank, og du unngår dermed papirfakturagebyr. Du slipper å legge inn regningen selv, og kan godkjenne den der og da. Betaling skjer ikke før du har godkjent regningen. 

AvtaleGiro - for å betale fakturaen automatisk

Med AvtaleGiro betaler banken regningen for deg, uten at du trenger å godkjenne først. Du slipper å huske på forfallsdatoer og unngår purringer. Har du kun Avtalegiro vil en faktura med spesifikasjoner for hva som trekkes fortsatt sendes i posten. Dersom du ønsker å unngå fakturagebyr anbefaler vi derfor at du oppretter eFaktura også.

Vi sender faktura til deg én gang i måneden, basert på forbrukstallene vi har fått tilsendt av den lokale netteieren din. Husk at du kan se, utsette og dele opp fakturaen din via Min side.

Dersom du skal betale fra utlandet, må du som regel bruke IBAN og BIC/SWIFT. Vårt IBAN-nummer er NO6464680521067, og BIC/SWIFT-kode er NDEANOKK.

Dersom du har Strømkonto hos oss er IBAN-nummeret NO8264680522004 og BIC/SWIFT-kode er NDEANOKK.

Her kan du se hvordan en vanlig strømfaktura er bygget opp:

Dersom du har Strømkonto kan du se hvordan fakturaen er bygget opp her: