Faktura og betaling

Her finner du svar på de vanligste spørsmålene vi får fra våre kunder om fakturering og betaling. 

Fra og med oktober 2022 vil strømregningen bestå av strøm, nettleie og strømstøtte hvis du bor i et av følgende nettområder:

  • Agder Energi
  • BKK
  • Elvia
  • Glitre Energi Nett AS
  • L-nett
  • Lede
  • Norgesnett AS

Vi vurderer fortløpende om vi skal gjennomfakturere med flere netteiere.

I praksis betyr det at når gjennomsnittet på spotprisen i ditt prisområde går over 70 øre/kWh (ekskl. mva.) for en måned, vil staten dekke:

  • 90 % av strømkostnadene over 70 øre/kWh på strømforbruket fra september til og med desember 2022
  • 80 % av strømkostnadene over 70 øre/kWh på strømforbruket fra januar til og med mars 2023

Strømstøtten gjelder et strømforbruk opp til 5000 kWh per måned. Den delen staten betaler blir trukket fra nettleien din. Dersom du har gjennomfakturering vil dette trekkes fra strømregningen din. Dersom du ikke har gjennomfakturering vil det trekkes fra på nettleiefakturaen. Du trenger ikke foreta deg noe annet enn å sørge for at netteier har riktig kontonummer slik at de kan betale ut eventuelt tilgodebeløp. Dersom gjennomsnittprisen i ditt prisområde overstiger 70 øre/kWh (ekskl. mva.) vil du automatisk få fratrekk på din faktura. Ordningen gjelder til og med mars 2023. Les mer her.

Ja, det gjør du! Regjeringen har bestemt at det skal gis strømstøtte til alle privatkunder uavhengig av om de har en spotprisavtale, variabel pris eller fastpris, så lenge de bor i et område der spotprisen overstiger et gjennomsnitt på 70 øre/kWh (eks. mva.) i måneden.

Det er vedtatt at ordningen varer ut mars 2023. Les mer her.

Vanlig strømfaktura

For deg som får strømregning basert på strømforbruket ditt.

 

AvtaleGiro kan du enkelt bestille i nettbanken din eller via Min side. Det kan være lurt å sjekke at maksbeløpet er høyt nok, spesielt nå som strømprisene er så høye.

Når det gjelder eFaktura er dette noe som må registreres i nettbanken eller betalingsappen din. Du må gi en generell aksept for eFaktura for å kunne motta eFaktura fra alle som sender regning til deg. Dette blir også kalt "Ja takk til alle", og betyr at du får eFaktura fra alle du har et kundeforhold til.

eFaktura - for å motta faktura elektronisk

Med eFaktura sender vi strømregningen direkte til din nettbank, og du unngår dermed papirfakturagebyr. Du slipper å legge inn regningen selv, og kan godkjenne den der og da. Betaling skjer ikke før du har godkjent regningen. 

AvtaleGiro - for å betale fakturaen automatisk

Med AvtaleGiro betaler banken regningen for deg, uten at du trenger å godkjenne først. Du slipper å huske på forfallsdatoer og unngår purringer. Har du kun Avtalegiro vil en faktura med spesifikasjoner for hva som trekkes fortsatt sendes i posten. Dersom du ønsker å unngå fakturagebyr anbefaler vi derfor at du oppretter eFaktura også.

Både AvtaleGiro og eFaktura

Dersom du oppretter både AvtaleGiro og eFaktura vil du få tilsendt fakturaen elektronisk til din nettbank, og beløpet trekkes autimatisk på forfallsdatoen. Du trenger ikke gjøre annet enn å passe på at det er penger på kontoen det trekkes fra, og du unngår fakturagebyr.

Med eFaktura får du regningen ferdig utfylt rett i nettbanken din.

Hvordan blir jeg varslet om at fakturaen skal betales?

Når du inngår avtale om en eFaktura får du spørsmål om du vil ha melding via e-post når regningen sendes til nettbanken din. Svar ja på dette, og legg inn e-postadressen din.

Trekkes regningen automatisk når jeg har eFaktura?

Nei, regningen trekkes ikke automatisk. eFaktura har akkurat samme fleksibilitet som om du mottar papirfaktura i postkassen. Du kan endre både beløp og forfalldato. Du må selv akseptere/bekrefte betalingen for at den skal betales.

Hva gjør jeg hvis jeg får ny e-postadresse?

E-postadressen endres i din nettbank. Fremgangsmåten kan variere fra bank til bank, men oftest er det mulig via en link som heter "endre eFaktura avtale".

Du kan lese mer om eFaktura på www.efaktura.no.

Hvordan oppretter jeg eFaktura?

Dersom du er registrert med en generell aksept for eFaktura i nettbanken eller betalingsappen din, vil du motta eFaktura fra alle som sender regning til deg. Dette blir også kalt "Ja takk til alle". Les mer om dette her.

Enkelt! Så lenge du har eFaktura unngår du dette gebyret. Da blir strømregningen din sendt elektronisk til nettbanken, og du må bare godkjenne den for at den skal betales. Tips: Registrer e-postadressen din når du oppretter eFaktura slik at du får beskjed per e-post når strømregningen ligger klar til godkjenning.

Dersom du er registrert med en generell aksept for eFaktura i nettbanken eller betalingsappen din, vil du motta eFaktura fra alle som sender regning til deg. Dette blir også kalt "Ja takk til alle". Les mer om dette her.

Dette finner du på Min side. Under fanen «Forbruk» vil du finne informasjon om strømforbruket ditt fra dag til dag, per måned og per år. Her kan du også se forbruket ditt på timesnivå og sammenligne mot tidligere perioder, samt se hva strømprisen var.

Hvis du ønsker informasjon om en strømavtale som ikke er registrert i ditt navn trenger vi et fullmaktskjema. Dette finner du her.

Fra 1.desember 2021 må du gi en generell aksept for eFaktura for å kunne motta eFaktura fra alle som sender regning til deg. Dette blir også kalt "Ja takk til alle", og må aksepteres i nettbanken din eller betalingsappen din. Vi anbefaler at du gjør dette så fort som mulig slik at du ikke mister de eFaktura-avtalene du allerede har opprettet.

Det har altså ingenting med NorgesEnergi å gjøre, men gjelder eFaktura generelt. Les mer om endringen her.

Selv om forbruket ditt har vært det samme hver dag, endrer strømprisen seg time for time. Det kan være store forskjeller i prisen i de ulike timene i døgnet. Dersom du har brukt mye strøm i de timene prisen er på det høyeste om morgenen og ettermiddagen, kan det gi store utslag på strømregningen. 

Ønsker du å se detaljer om strømforbruket ditt kan du logge deg inn på Min Side og sjekke ditt strømforbruk helt ned på timesnivå under fanen «Forbruk»

Selvfølgelig kan du det - og helt uten at det påløper renter! Du kan både utsette og dele opp regningen via Min side så lenge det gjøres før forfallsdatoen og du ikke har andre forfalte fakturaer hos oss.

Dersom faktura ikke betales ved forfall, påløper forsinkelsesrenter og evt. gebyr i henhold til gjeldende lovverk. Det gis normalt ikke betalingsutsettelse dersom du har flere ubetalte fakturaer, allerede har fått tilsendt purring eller har inkassosaker.

Vi sender faktura til deg én gang i måneden, basert på forbrukstallene vi har fått tilsendt av den lokale netteieren din. Husk at du kan se, utsette og dele opp fakturaen din via Min side.

Kontonummeret til NorgesEnergi er 6468.05.21067

Dersom du skal betale fra utlandet, må du som regel bruke IBAN og BIC/SWIFT. Vårt IBAN-nummer er NO6464680521067, og BIC/SWIFT-kode er NDEANOKK.

Dersom du har Strømkonto hos oss er IBAN-nummeret NO8264680522004 og BIC/SWIFT-kode er NDEANOKK.

Click here for information in English.

Our IBAN number is NO6464680521067, and the BIC/SWIFT code is NDEANOKK.

If you have Strømkonto the IBAN number is NO8264680522004 and the BIC/SWIFT code is NDEANOKK.

Strømkonto

For deg som betaler et fast beløp hver måned hele året.

 

Strømkonto er en fleksibel betalingtjeneste levert av Tellier Service. Dersom du har Strømkonto betaler du en annen faktura - fra Tellier Service AS - enn den vanlige strømfakturaen fra NorgesEnergi med ditt faktiske strømforbruk. Du betaler det samme beløpet hver måned gjennom året for å gjøre det enkelt og forutsigbart for deg. Kort fortalt fungerer Strømkonto slik: 

  • Det beregnes et anbefalt månedsbeløp til deg basert på strømforbruket ditt og strømpriser
  • Du betaler det anbefalte månedsbeløpet til din Strømkonto, mens dine faktiske strømutgifter hos NorgesEnergi belastes din Strømkonto
  • Endres strømforbruket ditt eller strømprisene i større grad, vil ditt anbefalte månedsbeløp justeres
  • Dersom det skjer endringer rundt Strømkonto eller månedsbeløpet vil vi kontakte deg på vegne av Tellier Service
  • Du kan når som helst velge å betale mer eller mindre enn det anbefalte månedsbeløpet, men ikke mindre enn minstebeløpet
  • Har du flere strømavtaler hos oss, inkluderes alle i din Strømkonto 

Logg inn på Min side for å få oversikt over din Strømkonto fra Tellier Service, samt dine faktura for ditt faktiske strømforbruk fra NorgeEnergi.

Med utgangspunkt i strømforbruket og strømprisene, beregner Tellier Service et gjennomsnitt av forventet strømregning gjennom et helt år. Dette deles da på 12 måneder, og utgjør ditt anbefalte månedsbeløp. Ved større endringer i strømforbruket eller strømprisene, vil Tellier Service gjøre nye beregninger av det anbefalte månedsbeløpet. Dette får du beskjed om fra oss i NorgesEnergi - slik at du alltid betaler et mest mulig riktig beløp. 

Hvis du har betalt det anbefalte beløpet på Strømkonto-regningen din og fortsatt opplever at saldoen er i minus, kan følgende ha skjedd:

  • Du satte i gang med Strømkontoen når strømforbruket ditt var over gjennomsnittet for året, mest sannsynlig om vinteren.
  • Du startet med Strømkontoen når strømprisene var over gjennomsnittet for året, også her mest sannsynlig om vinteren.

Dette er helt normalt, siden beløpet du betaler hver måned inn til Strømkontoen er et gjennomsnitt av det du vanligvis betaler i løpet av et år. Da vil beløpet være lavere enn det du faktisk bruker om vinteren, og til gjengjeld være høyere enn det du faktisk bruker om sommeren.

Enkelt og greit er Strømkonto en betalingstjeneste, levert av Tellier Service AS, som gir deg et fast anbefalt beløp å betale hver måned. Beløpet er basert på dine forventede årlige strømutgifter og er delt på 12 måneder. Vi i NorgesEnergi produserer fortsatt vanlige faktura basert på strømforbruket ditt hver måned, men disse blir trukket fra den kontoen du betaler inn til - din Strømkonto.

Kontonummeret til Strømkonto hos Tellier Service AS er 6468.05.22004

Har du flere strømavtaler, for eksempel hjemme og på hytta, vil begge inkluderes i betalingstjenesten Strømkonto. Du får én Strømkonto-faktura, fra Tellier Service AS, uavhengig av om du har fått to eller flere separate strømregninger tidligere. Du finner en oversikt over alle dine faktura (både for Strømkonto og for fakturaene for ditt faktiske forbruk) på Min side.

For alle som har nettleie inkludert i strømregningen fra oss vil nettleien belastes Strømkonto, på lik linje med betalingen for strømmen. Ditt anbefalte beløp vil oppdateres automatisk. Her kan du sjekke om vi gjennomfakturerer med din netteier.

På fakturaen du mottar fra Tellier Service ser du kun totalbeløpet for strømutgiftene som er trukket fra din Strømkonto i den aktuelle perioden. Du finner mer informasjon og oversikt over alle de faktiske strømutgiftene dine på Min side.

Our IBAN number is NO6464680521067, and the BIC/SWIFT code is NDEANOKK.

If you have Strømkonto the IBAN number is NO8264680522004 and the BIC/SWIFT code is NDEANOKK.

Her kan du se hvordan en vanlig strømfaktura er bygget opp:

Dersom du har Strømkonto kan du se hvordan fakturaen er bygget opp her: 

Fant du ikke svar på det du lurte på?

Logg inn på Min side    Kontakt oss