Faktura og betaling
Her finner du svar på de vanligste spørsmålene vi får fra våre kunder om fakturering og betaling.
Har du spørsmål om variable strømpriser?
Se ofte stilte spørsmål om variable strømpriser her.
Etterlyser du den nyeste fakturaen din?
Vi er en trygg og stabil stømleverandør som fakturerer etterskuddsvis, altså kun for strøm du allerede har brukt. Faktura fra oss sendes vanligvis ut i midten av måneden, og gjelder forbruket ditt for måneden før. Dersom du opplever at faktura fra oss blir forsinket kan dette skyldes at vi venter på forbrukstallene eller nettfaktura fra netteieren din. Er du ny kunde og har spørsmål om din første faktura? Les mer her.
Strømstøtte og nettleie
Hos NorgesEnergi består strømregningen din av strøm, nettleie og strømstøtte. Vi har gjennomfakturering med flere netteiere, det vil si at du slipper å legge ut for strømstøtten, vi legger nemlig ut for strømstøtten for deg. Dette skjer automatisk, du trenger ikke foreta deg noe.
Vi vurderer fortløpende hvilke netteiere vi skal ha gjennomfakturering med. Per dags dato har vi avtale med følgende nettområder:
- BKK
- Elvia
- Glitre Nett
- L-nett
- Lede
- Norgesnett AS
- Tensio (TN og TS)
Finner du ikke netteieren din på lista? Da vil du motta en faktura for strøm fra NorgesEnergi og en annen faktura for nettleie fra nettselskapet ditt. Strømstøtten trekkes fra faktura fra netteier.
I praksis betyr det at når gjennomsnittet på spotprisen i ditt prisområde går over 70 øre/kWh (ekskl. mva.) for en måned, vil staten dekke:
- 90 % av strømkostnadene over 70 øre/kWh på strømforbruket fra september 2022 til og med mars 2023
- 80 % av strømkostnadene over 70 øre/kWh på strømforbruket fra april til og med september 2023
- 90 % av strømkostnadene over 70 øre/KWh på strømforbruket fra oktober til og med desember 2023
Strømstøtten gjelder et strømforbruk opp til 5000 kWh per måned. Den delen staten betaler blir trukket fra nettleien din. Dersom du har gjennomfakturering vil dette trekkes fra strømregningen din. Dersom du ikke har gjennomfakturering vil det trekkes fra på nettleiefakturaen fra din netteier. Du trenger ikke foreta deg noe annet enn å sørge for at netteier har riktig kontonummer slik at de kan betale ut eventuelt tilgodebeløp. Dersom gjennomsnittprisen i ditt prisområde overstiger 70 øre/kWh (ekskl. mva.) vil du automatisk få fratrekk på din faktura. Ordningen gjelder ut 2023, men regjeringen har foreslått utvidelse ut 2024. I tillegg er det forslag om at prosentsatsen på 90% skal gjelde hele året og det er meldt endringer i beregningen av strømstøtten fra og med september 2023. Dette er imidlertid ikke vedtatt.
Les mer her.
Ja, du får strømstøtte uavhengig av hvilken strømavtale du har så lenge du bor i et område der spotprisen overstiger et gjennomsnitt på 70 øre/kWh (eks. mva.) i måneden.
Men merk deg at strømstøtten tar utgangspunkt i den gjennomsnittlige spotprisen i ditt prisområde. Det betyr at du ikke får strømstøtte for differansen mellom gjennomsnittlig spotpris og variabel pris eller fastpris dersom variabelprisen/fastprisen skulle vise seg å bli høyere enn markedsprisen.
Det er vedtatt at ordningen varer ut 2023. Les mer her.
Strømstøtten blir utbetalt av netteier til din nye strømleverandør. Dersom du har spørsmål om strømstøtte, må du kontakt din nye strømleverandør.
Strømstøtten bli sendt til den strømleverandøren du står registrert hos når nettfaktura produseres og sendes ut av netteier.
Ved bytte av strømleverandør kan det derfor hende at du får strømfaktura fra din forrige strømleverandør uten strømstøtte, og at strømstøtten sendes til NorgesEnergi i stedet. Du trenger ikke foreta deg noe. Strømstøtten vil bli trukket fra den første fakturaen du mottar av oss. Dersom du ønsker å få utbetalt strømstøtten før dette, kan du benytte deg av vårt kontaktskjema på Min side. Dette forutsetter at du har krav på strømstøtte, og at vi har mottatt strømstøtten fra din netteier.
Dette gjelder kun for kunder med gjennomfakturering, altså dersom du får strøm og nettleie på samme faktura.
Vanlig strømfaktura
For deg som får strømregning basert på strømforbruket ditt.
AvtaleGiro kan du enkelt bestille i nettbanken din eller via Min side. Det kan være lurt å sjekke at maksbeløpet er høyt nok, spesielt nå som strømprisene er så høye.
Når det gjelder eFaktura er dette noe som må registreres i nettbanken eller betalingsappen din. Du må gi en generell aksept for eFaktura for å kunne motta eFaktura fra alle som sender regning til deg. Dette blir også kalt "Ja takk til alle", og betyr at du får eFaktura fra alle du har et kundeforhold til.
eFaktura - for å motta faktura elektronisk
Med eFaktura sender vi strømregningen direkte til din nettbank, og du unngår dermed papirfakturagebyr. Du slipper å legge inn regningen selv, og kan godkjenne den der og da. Betaling skjer ikke før du har godkjent regningen.
AvtaleGiro - for å betale fakturaen automatisk
Med AvtaleGiro betaler banken regningen for deg, uten at du trenger å godkjenne først. Du slipper å huske på forfallsdatoer og unngår purringer. Har du kun Avtalegiro vil en faktura med spesifikasjoner for hva som trekkes fortsatt sendes i posten. Dersom du ønsker å unngå fakturagebyr anbefaler vi derfor at du oppretter eFaktura også.
Både AvtaleGiro og eFaktura
Dersom du oppretter både AvtaleGiro og eFaktura vil du få tilsendt fakturaen elektronisk til din nettbank, og beløpet trekkes autimatisk på forfallsdatoen. Du trenger ikke gjøre annet enn å passe på at det er penger på kontoen det trekkes fra, og du unngår fakturagebyr.
Med eFaktura får du regningen ferdig utfylt rett i nettbanken din.
Hvordan blir jeg varslet om at fakturaen skal betales?
Når du inngår avtale om en eFaktura får du spørsmål om du vil ha melding via e-post når regningen sendes til nettbanken din. Svar ja på dette, og legg inn e-postadressen din.
Trekkes regningen automatisk når jeg har eFaktura?
Nei, regningen trekkes ikke automatisk. eFaktura har akkurat samme fleksibilitet som om du mottar papirfaktura i postkassen. Du kan endre både beløp og forfalldato. Du må selv akseptere/bekrefte betalingen for at den skal betales.
Hva gjør jeg hvis jeg får ny e-postadresse?
E-postadressen endres i din nettbank. Fremgangsmåten kan variere fra bank til bank, men oftest er det mulig via en link som heter "endre eFaktura avtale".
Du kan lese mer om eFaktura på www.efaktura.no.
Hvordan oppretter jeg eFaktura?
Dersom du er registrert med en generell aksept for eFaktura i nettbanken eller betalingsappen din, vil du motta eFaktura fra alle som sender regning til deg. Dette blir også kalt "Ja takk til alle". Les mer om dette her.
Enkelt! Så lenge du har eFaktura unngår du dette gebyret. Da blir strømregningen din sendt elektronisk til nettbanken, og du må bare godkjenne den for at den skal betales. Tips: Registrer e-postadressen din når du oppretter eFaktura slik at du får beskjed per e-post når strømregningen ligger klar til godkjenning.
Dersom du er registrert med en generell aksept for eFaktura i nettbanken eller betalingsappen din, vil du motta eFaktura fra alle som sender regning til deg. Dette blir også kalt "Ja takk til alle". Les mer om dette her.
Slik finner du forbruk på Min side
- Logg inn på Min side
- Klikk på "Ditt forbruk"
Her kan du se ditt forbruk per dag, måned og år.
Slik sammenligner du forbruk på Min side
- Gå til ditt strømforbruk på Min side
- Velg dag, måned eller år du ønsker å sammenligne med
- Huk av boksen "Sammenlign med året før"
- Klikk på pris eller forbruk for en periode for å skjule eventuelle uønskede grafer
Hvis du ønsker informasjon om en strømavtale som ikke er registrert i ditt navn trenger vi et fullmaktskjema. Dette finner du her.
Fra 1.desember 2021 må du gi en generell aksept for eFaktura for å kunne motta eFaktura fra alle som sender regning til deg. Dette blir også kalt "Ja takk til alle", og må aksepteres i nettbanken din eller betalingsappen din. Vi anbefaler at du gjør dette så fort som mulig slik at du ikke mister de eFaktura-avtalene du allerede har opprettet.
Det har altså ingenting med NorgesEnergi å gjøre, men gjelder eFaktura generelt. Les mer om endringen her.
Selv om forbruket ditt har vært det samme hver dag, endrer strømprisen seg time for time. Det kan være store forskjeller i prisen i de ulike timene i døgnet. Dersom du har brukt mye strøm i de timene prisen er på det høyeste om morgenen og ettermiddagen, kan det gi store utslag på strømregningen.
Ønsker du å se detaljer om strømforbruket ditt kan du logge deg inn på Min Side og sjekke ditt strømforbruk helt ned på timesnivå under fanen «Forbruk»
Slik utsetter du faktura på Min side:
- Logg inn på Min side
- Klikk på "Til fakturaoversikt"
- Velg nyeste faktura
- Klikk på "utsett faktura" og bekreft
Merk deg at du kun kan utsette fakturaer som ikke er betalt og som ikke har passert forfallsdato.
Slik deler du opp faktura på Min side:
- Logg inn på Min side
- Klikk på "Til fakturaoversikt"
- Velg nyeste faktura
- Klikk på "Del faktura" og bekreft
Merk deg at du kun kan dele opp fakturaer som ikke er betalt og som ikke har passert forfallsdato.
Utsettelse og oppdeling av faktura er helt kostnadsfritt. Dersom faktura ikke betales ved forfall, påløper forsinkelsesrenter og evt. gebyr i henhold til gjeldende lovverk. Det gis normalt ikke betalingsutsettelse dersom du har flere ubetalte fakturaer, allerede har fått tilsendt purring eller har inkassosaker.
Vi sender faktura til deg én gang i måneden, basert på forbrukstallene vi har fått tilsendt av den lokale netteieren din. Husk at du kan se, utsette og dele opp fakturaen din via Min side.
Kontonummeret til NorgesEnergi er 6468.05.21067
Dersom du skal betale fra utlandet, må du som regel bruke IBAN og BIC/SWIFT. Vårt IBAN-nummer er NO6464680521067, og BIC/SWIFT-kode er NDEANOKK.
Dersom du har Strømkonto hos oss er IBAN-nummeret NO8264680522004 og BIC/SWIFT-kode er NDEANOKK.
Our IBAN number is NO6464680521067, and the BIC/SWIFT code is NDEANOKK.
If you have Strømkonto the IBAN number is NO8264680522004 and the BIC/SWIFT code is NDEANOKK.
Kunder med gjennomfakturering
Strøm, nettleie og strømstøtte på samme regning
Den første strømregningen fra NorgesEnergi kommer måneden ETTER at du ble kunde. Vanligvis er dette i midten av måneden, men noen ganger kan den komme litt senere, for eksempel hvis vi venter på forbrukstallene eller nettfaktura fra netteieren din.
Du blir fakturert for strømforbruket fra den datoen kundeforholdet ditt hos NorgesEnergi startet, og ut måneden.
Altså, ble du for eksempel kunde hos oss 13. september, vil du vanligvis få faktura midtveis i oktober. Fakturaen inneholder strømforbruket ditt fra 13. september og frem til 1. oktober.
Nettleie
Netteieren din sender oss nettleiefaktura for hele den forrige måneden, og tar ikke hensyn til når du ble kunde hos NorgesEnergi. Altså, ble du kunde hos oss 13. september, vil fakturaen du får av NorgesEnergi i midten av oktober inneholde nettleie for hele september + strømforbruket ditt i perioden 13. september og frem til 1. oktober.
NB! Dersom du ble kunde hos oss tidlig i måneden, for eksempel 3. september, vil også nettleien for august sannsynligvis havne hos oss.
Da får du altså nettleie for hele august og hele september på din første faktura fra NorgesEnergi + strømforbruk for perioden 3. september og frem til 1. oktober.
Savner du strømstøtten på sluttfaktura fra din forrige strømleverandør? Les mer her.
Lurer du på hvilke netteiere vi har avtale om gjennomfakturering med? Les mer her.
Kunder som ikke har gjennomfakturering
Strøm og nettleie (med fratrekk for eventuell strømstøtte) faktureres hver for seg
Den første strømregningen fra NorgesEnergi kommer måneden ETTER at du ble kunde. Vanligvis er dette i midten av måneden, men noen ganger kan faktura komme litt senere. Du blir fakturert for strømforbruket fra den datoen kundeforholdet ditt hos NorgesEnergi startet, og ut måneden.
Altså, ble du kunde hos oss 13. september, vil du vanligvis få faktura midtveis i oktober. Fakturaen inneholder strømforbruket ditt fra 13. september og frem til 1. oktober.
Har du spørsmål om nettleie og strømstøtte må du kontakte din netteier.
Annet:
Det er mange praktiske ting som må ordnes i forbindelse med et dødsfall.
Dersom avdøde står som juridisk eier av en strømavtale hos NorgesEnergi kan det være vi trenger en skifteattest for å kunne gi informasjon, gjøre endringer eller gjøre opp kundeforholdet.
Her kan du lese mer om hvordan du får en skifteattest.
Denne må sendes per e-post til kundeservice@norgesenergi.no eller per brev til NorgesEnergi AS, Postboks 608 Lundsiden, 4606 Kristiansand S.
Eventuelle inkassovarsler og inkasso vil bli fjernet når vi har mottatt skifteattest.
Dette kan vi gjøre uten at det foreligger skifteattest:
- Sende betalingsinfo på ubetalte regninger.
NB: Vi kan kun sende til den adressen som er registrert på avtalen; det er dessverre ikke mulig å endre postadresse før vi har mottatt skifteattest. - Dersom du er ektefelle, samboer eller registrert partner av avdøde kan du overta strømavtalen. Da trenger vi informasjon om deg og strømmåleren det gjelder slik at vi kan flytte strømavtalen over i ditt navn. Det kan bli gjort her: https://norgesenergi.no/stromavtaler/spotpris/bestill-spotpris/ eller du kan kontakte kundesenteret vårt for hjelp.
Spørsmål om Strømkonto
Har du tilleggstjenesten Strømkonto? Se ofte stilte spørsmål for deg som betaler et fast månedsbeløp.
Husk at du til enhver tid kan se din strømkonto saldo på Min side.
