Lønner det seg egentlig å kjøre elbil når strømmen er så dyr?

Publisert: 12/10/2022


- Med rekorddyr strøm er det mange som lurer på om det fremdeles er billigere med elbil enn bensin- eller dieselbil, sier Jan Tore Gjøby, rådgiver for lade- og batteriteknologi i NAF.

Siden 2021 har strømprisene steget betraktelig i Sør-Norge, og allerede vinteren 2021 opplevde elbileierne at det ble dobbelt så dyrt å lade hjemme. Siden den gang har strømprisen steget ytterligere – med pristopper på rundt 10 kroner per kWh i slutten av august. Prognosene for vinteren er at prisene fortsatt vil holde seg høye. 

"Til tross for de høye strømprisene er det fortsatt dyrere å fylle bensin eller diesel enn å lade elbilen."

- Jan Tore Gjøby

Jan Tore Gjøby er rådgiver for lade- og batteriteknologi i NAF.

Jan Tore Gjøby er rådgiver for lade- og batteriteknologi i NAF.

"Strømstøtten fra staten gir elbilistene god hjelp."

- Jan Tore Gjøby

Så mye billigere er elbil-ladingen

Gjøby peker til utregninger fra NAF som viser at det fortsatt lønner seg økonomisk å kjøre elbil: Med utgangspunkt i tre ulike strømpris- og drivstoffpris-scenarier har de regnet ut hva det vil koste å lade eller fylle bensin eller diesel på bilen.

- I eksemplene har vi regnet ut hva prisen vil bli med og uten strømstøtte, slik at man kan se hvor mye strømstøtten faktisk utgjør. Prisen uten strømstøtte gir også en indikasjon på hva som skjer dersom man bare hadde ladet elbilen på hytta, hvor man ikke får strømstøtte, forklarer han.

Så mye utgjør strømstøtten

Sjekk hva du får i strømstøtte for oktober

Tre ulike scenarier

I det første regnestykket* tok de utgangspunkt i normalprisen i august i år, der gjennomsnittlig spotpris var på 4 kroner per kWh. Drivstoffprisen lå på 22 kroner literen.

- Elbilister må betale 3835 kroner i året for å lade hjemme med en slik snittpris. Uten strømstøtte ville man måtte betale nesten tre ganger så mye for ladingen, altså 11.409 kroner, sier han.

Aller dyrest ville det blitt for dem som kjører bensin- eller dieselbil. For dem ville drivstoffskostnaden ligget på 17.160 kroner i året.

Med strømstøtten er elbillading billigere i alle de tre regnestykkene 

- undersøkelse NAF

Dyrere uten strømstøtte

I det andre regnestykket* var utgangspunktet en snittpris på 6 kroner per kWh for strømmen, og 20 kroner literen for diesel eller bensin.

- Også da kom elbil-ladingen billigst ut, forutsatt strømstøtte, sier rådgiveren og forteller at prislappen i dette tilfellet ble 4345 kroner i året. Lading uten strømstøtte ble nesten fire ganger så dyrt – 16.509 kroner. Til sammenligning ville drivstoffskostnadene havnet på 15.600 kroner.

- Vi har også laget en utregning* på hva som ville skjedd dersom strømprisen steg til et gjennomsnitt på 10 kroner per kWh, samtidig som drivstoffprisene falt til 15 kroner literen. Men til og med da ville elbil-lading med strømstøtte kostet under halvparten av det man måtte betalt for bensin eller diesel, sier han og viser til beløpene de kom frem til:

Ladingen med strømstøtte ville kostet 5365 kroner, lading uten strømstøtte 26.709 kroner, mens drivstoffskostnadene ville havnet på 11.700 kroner.

*Prisene med strømstøtte er regnet ut med 90 prosent dekning av prisen over 70 øre. Ladepris er inkludert mva, elavgift og nettleie, med unntak av kapasitetsleddet i nettleien. Det er brukt en gjennomsnittlig nettleie på 40 øre per kWh. Årlig kjørelengde: 12000 km. Forbruk på elbil: 0,17 kWh per km. Forbruk på fossilbil: 0,065 liter per km.

Enda mer å spare i nord

I Nord-Norge, der strømprisene er på et svært mye lavere nivå enn i Sør-Norge, vil elbilistenes besparelser være enda større enn eksemplene fra NAF, påpeker Hildegunn Skage Teinum i NorgesEnergi.

- Det betyr at elbilistene i nord kjører enda billigere enn de i sør – og at forholdet mellom strøm og drivstoff til fossilbil spriker ytterligere, sier hun.

"I nord er det enda billigere å lade elbil enn i sør."

- Hildegunn Skage Teinum

Grunnene er at Norge er delt inn i fem ulike strømprissoner basert på geografi, og det er store prisforskjeller mellom prissonene i sør og nord. Det  skyldes primært forskjeller i tilbud og etterspørsel av strøm i de forskjellige sonene og begrenset overføringskapasitet fra nord til sør.

- Strømkunder i det nordligste prisområdet er unntatt moms, og de som bor aller lengst nord betaler heller ikke elavgift. Alt dette bidrar til at elbil-ladingen deres blir enda billigere enn for dem i Sør-Norge, forklarer hun.

Norge er delt inn i 5 ulike strømprissoner.

Norge er delt inn i 5 ulike strømprissoner.

Slik lader du billigst

Selv om det det langt billigere å lade elbilen enn å tanke opp fossilbilen, bør du forsøke å gjøre elbil-ladingen så økonomisk som mulig. Det betyr blant annet å planlegge når du lader, tipser Aslak Øverås, informasjonssjef i Energi Norge.

- Lad sakte og sikkert om natten. Da er det færre som bruker strøm, og dermed er det som regel både billigere strømpriser og nettleie, sier han og forklarer samtidig at strømstøtten beregnes ut fra gjennomsnittsprisen for hele måneden. Derfor er det smart å lade elbilen når timesprisen er på det laveste.

Få full oversikt over strømpris og forbruk

Gå til Min side

Gjøby i NAF mener også det kan være lurt å styre ladingen – enten ved å sette på tidsstyring på bilen, eller via en app som er knyttet til bilen eller strømselskapet.

- Har du ikke tilgang til app eller smartlading kan du gjøre det på den manuelle måten, altså ved å sette bilen til lading rundt klokken ti om kvelden.

Og skal du på hytta eller et annet sted hvor du ikke får strømstøtte, bør du vurdere å legge ladingen på veien. Har du fordelaktige laderabatter kan det faktisk hende at det er rimeligere å lade på kommunale ladeplasser eller via hurtigladere enn å lade på hytta di.

- Men uansett hvor og når du lader er viktig å tenke sikkerhet, og spesielt om bilen lades på natten når hele familien ligger og sover. Da er det en forskriftsmessig montert ladestasjon som gjelder, ikke stikkontakten, sier han.