Linda blir helt matt av mange tusen strømvalg
Publisert: 20/09/2021
Publisert: 20/09/2021
Toppbilde: Theo Eilertsen - unsplash.com
Nå kutter strømselskapet ut de fleste avtalene for å gjøre valget enklere og lommeboka tykkere.
Hvilken farge skal det være på bilen? Hva slags fliser skal vi ha på badet? Hva er den beste take away restauranten for sushi? Hvilken shampo er best for håret mitt?
At færre valgmuligheter skal være bra for deg høres feil ut, men noen ganger gjør en flom av valgmulighter oss helt utkjørte. Slik har det blitt også i strøm-markedet.
– Strømmarkedet har blitt kaotisk for forbrukerne med flere tusen avtaler å holde styr på, og det gjør at konkurransen ikke fungerer. Hvis nordmenn flest bare føler forvirring og stress med strømsalg, er det ikke noe rart folk blir oppgitt og mister tilliten til strømbransjen, sier Hans- Erik Ramsdal. Han er daglig leder i NorgesEnergi.

"Strømmarkedet har blitt kaotisk for forbrukerne med flere tusen avtaler å holde styr på, og det gjør at konkurransen ikke fungerer."
- Hans-Erik Ramsdal
– Vi velger å kutte ut 12 avtaler, og står igjen med 5 tilbud som er enkle, og som vil gjøre det lettere for kundene å sammenlikne oss med andre, sier Ramsdal.

Halvparten av oss
synes det er vanskelig
å forstå strøm
Kilde: Ipsos 9/2021
Linda vil ha det enkelt
Linda Klokkerud fra Fauske jobber til daglig som konduktør på Nordlandsbanen. I et hektisk liv som alenemamma med en krevende turnus har hun null interesse for en jungel av kompliserte strømtilbud.
– Jeg vil selvsagt ha så billig strøm som overhodet mulig, men jeg blir helt matt når jeg blir bombardert med ørten alternativer fra drøssevis av aktører. Ja, det gjør meg faktisk lite lysten på å ta stilling til avtaler som kanskje er mye billigere enn den jeg har i dag, sier Linda.
"Alt jeg ber om er noen få enkle avtaler å velge mellom, som kan gjøre strømmen min så billig som overhodet mulig."
– Linda Klokkerud

Linda etterlyser enkle avtaler med klare alternativer:
– Billigere strøm betyr noe. Kan jeg kutte strømregninga betyr det romsligere økonomi for meg og datteren min. Alt jeg ber om er noen få enkle avtaler å velge mellom, som kan gjøre strømmen min så billig som overhodet mulig, sier hun.
Valgfrihetens paradoks
Men hvordan har det ha seg at massevis av valgmuligheter kan være dårlig for strømkundene?
Det har vært forsket på valg med mange alternativer siden 50-tallet, og resultatene er overraskende. Forbrukere vil ha valg, men de vil ha færre valg enn mange tror.
– Forskning viser at jo flere valgmuligheter vi har, desto mindre fornøyde blir vi. Det kalles valgfrihetens paradoks, sier konsulent og skribent i Dagens Perspektiv, Erlend Vestre.
– Flere alternativer betyr mer informasjon som må bearbeides, og når det er mange alternativer er det dessuten lett å angre eller tvile på valgene du har gjort, sier Vestre.