Mer enn bare en butikk
Den norske familiebedriften har produsert premium friluftsprodukter siden 1929 og har i dag 30 konseptbutikker og fem partnerbutikker i sju land. Flagship-butikken i Oslo ble pusset opp under korona og består av to etasjer med store vinduer ut mot Akersgata. Når du kommer inn i butikken blir du møtt av en spesialdesignet vegg av Gore-Tex i alle regnbuens farger, og en stor videoskjerm som viser bilder av spektakulær norsk natur.
– Det handler om historiefortelling, sier Kvamme og viser til veggene som er fylt med bilder og anekdoter som forteller historien til familiebedriften.
– En drømmebutikk for oss er et sted som tilbyr noe ekstraordinært, hvor vi har god plass til å fortelle om konseptene våre, og knytte de opp mot produkter og aktiviteter, fortsetter han.
Kvamme forteller at de har en klar målsetning om at butikkene skal speile Norrønas verdier.
Bærekraftige løsninger
– Bærekraft er en del av Norrønas DNA, sier Kvamme.
– Vi jobber intenst på mange ulike områder for å sørge for at vi driver vår virksomhet på en måte som er forenlig med det samfunnsansvaret vi skal ta, understreker han.
Bedriften har siden 1929 hatt fokus på å reparere fremfor å kun kjøpe nytt, og har flere «repair centers» i butikkene. Her kan kundene få reparert gamle produkter slik at de varer lenger.
– 2020 reparerte vi over 10 000 produkter for kundene våre, dette er et tilbud vi får veldig gode tilbakemeldinger på, sier Kvamme.
Han er også opptatt av å kutte energibruken i butikkene og har gått over til å kun bruke LED-belysing.
– Å gå over til LED-lys er nok det viktigste grepet vi har tatt for å redusere energiforbruket vårt, sier Kvamme.
Fremtiden for retail krever nye ideer
Kvamme er ikke redd for fremtiden til de fysiske butikkene, men han presiserer at kravene til butikkopplevelsen er blitt mye høyere.
Han har et par klare råd til andre i bransjen:
– Ikke kopier monotone og kjedelige butikkonsepter, med driv frem unike butikker, spennende opplevelser og ekstraordinære kundereiser. Sett fokus på at de ansatte trives, og at de brenner for å skape den magien som må til i morgendagens møte med kundene!