– Den fysiske butikken er viktigere enn noen gang, sier Bård Kvamme, direktør for Norrøna Retail. Han er opptatt av å skape ekstraordinære kundeopplevelser gjennom historiefortelling og god service.

– Den fysiske butikken er viktigere enn noen gang, sier Bård Kvamme, direktør for Norrøna Retail. Han er opptatt av å skape ekstraordinære kundeopplevelser gjennom historiefortelling og god service.

Mer enn bare en butikk

Den norske familiebedriften har produsert premium friluftsprodukter siden 1929 og har i dag 30 konseptbutikker og fem partnerbutikker i sju land. Flagship-butikken i Oslo ble pusset opp under korona og består av to etasjer med store vinduer ut mot Akersgata. Når du kommer inn i butikken blir du møtt av en spesialdesignet vegg av Gore-Tex i alle regnbuens farger, og en stor videoskjerm som viser bilder av spektakulær norsk natur.

– Det handler om historiefortelling, sier Kvamme og viser til veggene som er fylt med bilder og anekdoter som forteller historien til familiebedriften.

– En drømmebutikk for oss er et sted som tilbyr noe ekstraordinært, hvor vi har god plass til å fortelle om konseptene våre, og knytte de opp mot produkter og aktiviteter, fortsetter han.

Kvamme forteller at de har en klar målsetning om at butikkene skal speile Norrønas verdier.


Visjonen til Norrøna er «Welcome to nature», og vi vil at folk skal bli inspirerte når de kommer inn.

NorgesEnergi har lang
erfaring med å levere energi til retailbransjen.

 

Kontakt våre rådgivere for en prat her

Kvamme forteller at de har en klar målsetning om at butikkene skal speile Norrønas verdier.

– Visjonen til Norrøna er «Welcome to nature», og vi vil at folk skal bli inspirerte når de kommer inn. Vi inviterer ofte til eventer i butikken, med fokus på aktiviteter og unike naturopplevelser. Butikken har et eget loungeområde hvor man kan sette seg ned med rykende fersk kaffe fra den norske kaffeverdensmesteren Tim Wendelboe.

– Jeg ønsker meg en butikk hvor folk kommer innom for en kaffe og slår av en prat med dem som er på jobb, sier Kvamme.

Han mener det viktig å legge til rette for gode møter mellom kundene og de kunnskapsrike ansatte.

– Her skal man alltid føle seg velkommen, og det skal være en god energi!

Skandinavisk design

Butikkdesignet til Norrøna skal følge merkets designprofil, som kalles «loaded minimalism». Det betyr at designet skal være minimalistisk og stilrent, samtidig som det gir rom for historiefortelling, forklarer Kvamme.

Han forteller at det skandinaviske friluftslivet er eksotisk i mange land, og at historien om det norske trekker mange til merket.

– Spesielt i USA ser vi at det norske selger godt, sier retailsjefen.

Han legger til at flagship-butikken i New York nesten fungerer som en norsk ambassade i millionbyen; her kommer historien om Norrøna, naturen og de ulike aktivitetene virkelig til sin rett. I butikkdesignet er det brukt lys eik fra lokale leverandører og resirkulert stål, og det er lagt vekt på å vise bilder og video fra norsk natur. Veggene i prøverommet er foliert med et bilde fra en snøkledd norsk fjellheim; det er her turen begynner!

Ingen bedrifter er like, derfor har NorgesEnergi skreddersydde strømavtaler.

Se hvilken strømavtale som passer akkurat din bedrift

Bærekraftige løsninger

– Bærekraft er en del av Norrønas DNA, sier Kvamme.

– Vi jobber intenst på mange ulike områder for å sørge for at vi driver vår virksomhet på en måte som er forenlig med det samfunnsansvaret vi skal ta, understreker han.

Bedriften har siden 1929 hatt fokus på å reparere fremfor å kun kjøpe nytt, og har flere «repair centers» i butikkene. Her kan kundene få reparert gamle produkter slik at de varer lenger.

– 2020 reparerte vi over 10 000 produkter for kundene våre, dette er et tilbud vi får veldig gode tilbakemeldinger på, sier Kvamme.

Han er også opptatt av å kutte energibruken i butikkene og har gått over til å kun bruke LED-belysing.

– Å gå over til LED-lys er nok det viktigste grepet vi har tatt for å redusere energiforbruket vårt, sier Kvamme.

– I 2020 reparerte vi over 10 000 produkter for våre kunder.
Det er et tilbud vi får veldig gode tilbakemeldinger på, sier Kvamme.

– I 2020 reparerte vi over 10 000 produkter for våre kunder. Dette er et tilbud vi får veldig gode tilbakemeldinger på, sier Kvamme. 

– Å gå over til LED-lys er nok det viktigste grepet vi har tatt
for å redusere energiforbruket vårt, fortsetter han. 

– Å gå over til LED-lys er nok det viktigste grepet vi har tatt for å redusere energiforbruket vårt, fortsetter han.

3 tips til hvordan bedriften kan kutte energibruken:

  1. Bytt til LED lys

  2. Skru ned temperaturen med 1 grad

  3. Få bedre kontroll på strømbruken din med Energivakten Pluss

Grønnere valg

Retailsjefen sier at de har et bevisst forhold til energien de kjøper.

– Vi har et mål om at all strømmen vi kjøper skal være både fornybar og sporbar. Dette oppnår vi gjennom avtalen vår med NorgesEnergi. Avtalen heter Grønn Verdi, og gir oss opprinnelsesgaranti for all strømmen vi bruker og en sikkerhet for at det produseres like mye fornybar energi som vi forbruker.

– Det passer veldig godt med våre målsetninger, understreker Kvamme.

Han mener at flere i bransjen bør bli flinkere til å utfordre sine leverandører på mer energieffektive løsninger, og ta bevisste valg for å spare penger og miljø.


"Vi har et mål om at all strømmen vi kjøper skal være både fornybar og sporbar. Dette oppnår vi gjennom avtalen vår med NorgesEnergi."

Alle kunder med Grønn Verdi får et diplom som viser hvilken fornybar kilde strømmen har og hvor den er produsert. I tillegg støtter bedriften Regnskogfondet.

Les mer om Grønn Verdi

Fremtiden for retail krever nye ideer

Kvamme er ikke redd for fremtiden til de fysiske butikkene, men han presiserer at kravene til butikkopplevelsen er blitt mye høyere.

Han har et par klare råd til andre i bransjen:

– Ikke kopier monotone og kjedelige butikkonsepter, med driv frem unike butikker, spennende opplevelser og ekstraordinære kundereiser. Sett fokus på at de ansatte trives, og at de brenner for å skape den magien som må til i morgendagens møte med kundene!

Bytt til vår mest populære spotprisavtale lavt påslag og ingen bindingstid

Bestill Webspot

Valgt av smarte bedrifter siden 1999