Else og Mette åpnet hotelldrømmen sin midt i pandemien. Nå har de skapt et levende møtested med fokus på den personlige opplevelsen.

Else og Mette åpnet hotelldrømmen sin midt i pandemien. Nå har de skapt et levende møtested med fokus på den personlige opplevelsen.

Som en familie

Da kollegaene Elise Strøm Larsen og Mette Vigre fikk muligheten til å overta det gamle hotellet i Bryne sentrum, fikk de frie tøyler til å pusse opp bygget slik som de ville ha det. De gledet seg til åpningen og hadde fullbooket hotell men som kom pandemien. Det stoppet imidlertid ikke det entusiastiske teamet som måtte tenke litt annerledes og gjøre det beste ut av situasjonen. Nå har de fullt hus, og hotellet er blitt en yrende møteplass for folk i lokalmiljøet.

– Else viser til skiltet over resepsjonen som sier "Velkommen heim", og forteller oss at de som driver hotellet er en sammensveiset gjeng, nesten som en familie.

– Alle kjenner hverandre fra tidligere jobber og er håndplukket til dette prosjektet, forklarer Else. Vi heier på ulikheter, så vi er en gjeng med veldig forskjellige personligheter, men som har til felles at vi brenner for å gi personlig service og skape gode opplevelser for gjestene våre, sier hun entusiastisk.

Bilde av hotelleier i resepsjonen
Bilde av et dekket bord
Bilde av hotellet utenfra

Ingen bedrifter er like, derfor har NorgesEnergi skreddersydde strømavtaler.

 

Se hvilken strømavtale som passer akkurat din bedrift her

Personlige detaljer

Da Else og Mette pusset opp hotellet var de opptatt av alt det hjemmekoselige skulle reflektere interiøret. Fargepaletten består av dempede farger som grønt, drått og dus rosa, og tekstiler som ull og velur gir en lun og avslappende følelse. Det er fokus på detaljene, med friske blomster på bodene og kunst på veggene.

 

– Vi hadde lyst til å gi hvert enkelt rom et unikt særpreg, og fikk en lokal kunstner til å illustrere kjente personligheter som representerer de forskjellige rommene, forteller Else. Nå kan du blant annet bo på rommet til Marilyn Monroe eller Brad Pitt, eller den lokale fotballhelten Erling Braut Håland. Toalettene har også fått sitt personlige særpreg, med diktutdrag fra lokale forfattere.

Bilde av kunst som henger på veggen
Bilde av dikt på veggen

Setter stemningen med lysdesign

Hotellet har valgt å ha mye lys, men med dimming i alle lokaler. Slik kan de

justere belysningen etter dagslys og årstid, og kutte litt ned på strømbruken.

 

Bilde av smilende hotelleier

Kortreist design

Hotellet er opptatt av å invitere inn flinke folk fra nærområdet, og bruker konferanseområdene som galleri for lokale kunstnere.

– Dette er en vinn-vinn-situasjon for alle. Vi får jo gratis kunst på veggene, og kunstnerne får muligheten til å vise frem arbeidene sine til potensielle kjøpere, sier Else fornøyd. I oppussingen var det også lokale krefter som trådte til; alt finarbeidet er gjort av håndverkere fra området, og den nye logoen er laget av en lokal designer.

Lokalt samlingspunkt

Hotellet er et populært sted for lokalbefolkningen, som gjerne legger private selskaper her. I spisesalen blir det ofte invitert til arrangementer som trekker fulle hus; Jæren Bluesklubb har konserter en gang i måneden, og hver mandag er det duket for damelunsj med inspirerende foredrag.

Bilde av folk i spisesalen

Fort gjort

Gjengen hadde bare tre måneder på seg til å pusse opp hele hotellet.

– Det var mange som tenkte at det var litt vel ambisiøst, forklarer Else.

– Men vi fikk så mye energi av det, det var skikkelig kul stemning på huset når vi holdt på!

Alle de 52 rommene er blitt renovert med nye bad, ny fargepalett og spesialdesignet kunst over sengene. Alle fellesområdene har også fått gjennomgå – hotellet har investert i nye konferansefasiliteter og kan stille med festsal med plass til 200 gjester. Utvendig har bygget fått seg en ansiktsløftning, med oppgradering av inngangsparti og hage.

Bilde av en koselig sittekrok

Energieffektive løsninger

Under renoveringen ble det gjort flere grep for å gjøre bygget mer energieffektivt. Alle lyspærer ble byttet ut med LED-pærer, det ble satt inn nye vinduer og ovner på alle rommene, i tillegg til automatisk temperaturstyring. De installerte også varmepumper til oppvarmning av lokalene på vinterstid.

– De største strømslukene på huset er oppvarmning av lokaler og maskinene på kjøkkenet, sier Else.

– De største strømslukene på huset er oppvarming av lokaler og maskinene på kjøkkenet.

– De største strømslukene på huset er oppvarmning av lokaler og maskinene på kjøkkenet.

– Hotellet nyr også på noen tekniske utfordringer; store rom med mye vindusflate kombinert med et gammelt murbygg som ikke er helt tett, gjør at det er mye varme som går rett ut av bygget, forklarer Else.

Vil du ha mer forutsigbarhet på strømregningen om vinteren?

Les om fordelsproduktet Vintertrygghet her

Bilde av en deilig lunsjtallerken på kjøkkenet

Else forteller at de gjør flere små grep for å kutte ned på energibruken. De er for eksempel bevisste på å justere ned temperaturen etter vær og årstid, og å skru av alle maskiner på kjøkkenet når de ikke er i bruk.

Slik kan du kutte strømkostnadene:

  1. Bytt til LED-belysning

  2. Automatisk temperaturstyring

  3. Installere varmepumpe

  4. Skifte ut gamle vinduer og over

  5. Juster temperaturen ned etter årstid og vær

  6. Skru av maskiner som ikke er i bruk

  7. Få enda bedre kontroll med Energivakten Pluss

Ønsker du bedre kontroll på strømforbruket?

Les om Energivakten her

Bedre kontroll på strømbruken

Hotellsjefene er bevisste på hvordan de kan kutte ned på energiforbruket og bruker tjenesten Energivakten Pluss for å få bedre kontroll. Dette er et fordelsprodukt fra NorgesEnergi som gjør at du kan følge med på strømbruken fra time til time, og få bedre oversikt.

– Vi bruker blant annet Energivakten til å se på forskjellen på rolige dager mot dager med mye aktivitet. Så prøver vi å finne ut hva som er årsaken til svingningene vi ser. Det kan være stor forskjell fra én natt til en annen, så vi kjører litt tester med å skru ned temperaturen noen grader på rommene for å se om det har noen effekt på døgnforbruket. Jeg synes det er veldig interessant og lærerikt, sier hotellsjefen.

Koronastopp

Etter at oppussingen var unnagjort sto alt klart til en storstilt åpning 27. mars 2020, med fullbooket hotell. Men da pandemien brøt ut måtte åpningen utsettes på ubestemt tid, og alle ansatte ble permittert før de i det hele tatt hadde fått begynt i sin nye jobb. 2. juni fikk de endelig åpne, og etter det har det gått kjempebra – med nærmest fullt belegg på både rom, konferanser og selskap.

– Pandemien lærte oss at vi måtte tenke nytt og annerledes; vi måtte finne på nye konsepter og vi har funnet flere smarte løsninger for å holde kostnadene nede. Teamet har virkelig stått på og vært fleksible i denne situasjonen, og folk har vært veldig forståelsesfulle og tatt endringer på strak arm, forteller den blide hotellsjefen.

– All ære til våre fantastiske ansatte!

Bilde av en kokk som jobber på kjøkkenet

Få en personlig energirådgiver som forstår din bransje

Kontakt oss her

Valgt av smarte bedrifter siden 1999