Vilkårshistorikk Topp 5 garanti
Gjelder fra 02.09.2021
For denne avtalen gjelder Standard kraftleveringsavtale fremforhandlet av Forbrukerombudet og Energi Norge, med de særvilkår som fremgår av denne avtalen. For fullstendige vilkår, se norgesenergi.no.
-
Leverandørskifte
NorgesEnergi gis i denne avtalen fullmakt til å melde oppsigelse av abonnentens avtale med nåværende leverandør. NorgesEnergi kan innhente nødvendig informasjon vedrørende skiftet fra netteier og nåværende kraftleverandør.
-
Kundeforhold
Som en del av kundeforholdet får alle kunder tilgang på en rekke kundefordeler og mulighet til å bestille fordelsprodukter. Dersom kunden har bestilt fordelsprodukt, gjelder også vilkår for bestilt fordelsprodukt. Betaling for fordelsprodukt kommer i tillegg til betaling for strøm.
-
Endring av rammebetingelser
NorgesEnergi kan foreta tilpasninger i produktet som følge av endringer i offentlige avgifter, rammebetingelser og prisområder. Dersom kunden har et garantiprodukt kan slike tilpasninger medføre endringer i innholdet og omfang av referanselisten og prisgarantien. Endringer vil varsles direkte eller på Min side dersom avtalt med kunden, og trer i kraft 14 dager etter varsel er gitt.
-
Avgifter
Prisene som oppgis er inklusive merverdiavgift (25 % pr 01.01.2005) og elsertifikat. I Nordland, Troms og Finnmark er det gjort unntak for merverdiavgift. Finnmark, samt enkelte kommuner, er unntatt plikt om elsertifikat.
-
Avregning og fakturering
Fakturering skjer etterskuddsvis basert på reelt eller estimert forbruk. Nettleie kommer i tillegg til kraftprisen og faktureres av kundens lokale nettselskap eller ved gjennomfakturering. Dersom NorgesEnergi har en avtale med kundens nettselskap om gjennomfakturering, vil NorgesEnergi fakturere kunden for nettselskapets fakturerte nettjenester. Kunden gir NorgesEnergi fullmakt til å innhente nødvendig informasjon og iverksette nødvendige tiltak for å gjennomfakturere nettjenester.
-
Kredittvurdering
Kunden aksepterer at NorgesEnergi kan innhente kredittvurdering og avslå kundeforhold når det foreligger saklig grunn for det. I slike tilfeller bortfaller alle NorgesEnergi sine forpliktelser etter denne avtale i sin helhet.
-
Angrerett
Kunden har 14 dagers angrerett når avtale er inngått utenom faste forretningslokaler. Melding om angring må sendes skriftlig til NorgesEnergi innen angrefristen utløper. Partene er enige om at levering av strøm kan påbegynne før utløp av angrefristen, og kunden må betale for strømforbruket frem til opphør er gjennomført i henhold til vilkår og angrerettloven. (Angrerettskjema)
-
Personvern og bruk av informasjon
Vår personvernerklæring inneholder informasjon om hvordan NorgesEnergi behandler personopplysninger. Denne kan leses på norgesenergi.no.
Gjelder fra 1. november 2023
- Produktet som leveres er variabel kraftpris.
- Kundens pris skal på årlig basis være en av de 5 rimeligste målt mot en representativ liste over landets variabelstrømpriser hentet fra strompris.no eller leverandørenes egne hjemmesider. Gjeldende referanseliste fremkommer på NorgesEnergi sine nettsider. Garantiperioden regnes fra nyttår til nyttår. I garantien tas det hensyn til ukenes ulike forbruk ved at hver ukespris vektes etter gjennomsnittlig forbruksprofil for NorgesEnergi sine husholdningskunder. Dette innebærer at prisene på vinteren, når forbruket normalt er høyt, teller mer enn prisene på sommeren, når forbruket normalt er lavere. Kunden får fullt utbytte av garantien ved å være kunde et helt kalenderår.
- Prisendringer gjennomføres 14 dager etter at direkte varsel er sendt til kunden. Direkte varsling ved e-post eller SMS er gratis.
- Avtalen faktureres digitalt. Dersom kunden ikke oppretter eFaktura legges det til et fakturagebyr på 7 kr per faktura. Avtalen faktureres månedlig etterskuddsvis
01.06.2021 - 31.10.2023
- Produktet som leveres er variabel kraftpris.
- Kundens pris skal på årlig basis være en av de 5 rimeligste målt mot en representativ liste over landets variabelstrømpriser hentet fra strompris.no eller leverandørenes egne hjemmesider. Gjeldende referanseliste fremkommer på NorgesEnergi sine nettsider. Garantiperioden regnes fra nyttår til nyttår. I garantien tas det hensyn til ukenes ulike forbruk ved at hver ukespris vektes etter gjennomsnittlig forbruksprofil for NorgesEnergi sine husholdningskunder. Dette innebærer at prisene på vinteren, når forbruket normalt er høyt, teller mer enn prisene på sommeren, når forbruket normalt er lavere. Kunden får fullt utbytte av garantien ved å være kunde et helt kalenderår.
- Prisendringer gjennomføres 14 dager etter at direkte varsel er sendt til kunden. Direkte varsling ved e-post eller SMS er gratis.
- Avtalen faktureres digitalt. Dersom kunden ikke oppretter eFaktura legges det til et fakturagebyr på 59 kr per faktura. Avtalen faktureres månedlig etterskuddsvis
01.01.2020 - 31.05.2021
- Produktet som leveres er variabel kraftpris.
- Kundens pris skal på årlig basis være en av de 5 rimeligste målt mot en representativ liste over landets variabelstrømpriser hentet fra strompris.no eller leverandørenes egnehjemmesider. Gjeldende referanseliste fremkommer på NorgesEnergi sine nettsider. Garantiperioden regnes fra nyttår til nyttår. I garantien tas det hensyn til ukenes ulike forbruk ved at hver ukespris vektes etter gjennomsnittlig forbruksprofil for NorgesEnergi sine husholdningskunder. Dette innebærer at prisene på vinteren, når forbruket normalt er høyt, teller mer enn prisene på sommeren, når forbruket normalt er lavere. Kunden får fullt utbytte av garantien ved å være kunde et helt kalenderår. Kundens pris fremkommer løpende på fakturaene.
- Som følge av garantiproduktets karakter aksepterer kunden ved inngåelse av denne avtale at prisendringer gjennomføres med umiddelbar virkning, og at direkte varsling ikke blir praktisert. Dette punktet erstatter § 6 i standard kraftleveringsavtale.
- Kunden betaler strømfakturaene via AvtaleGiro eller eFaktura. Oppretter ikke kunden eFaktura tilsendes tradisjonelle papirfakturaer. Ved papirfaktura tilfaller fakturagebyr til enhver tid gjeldende satser. (kr 59,- per 01.11.2018).
01.01.2018 - 31.12.2019
- Produktet som leveres er variabel kraftpris.
- Kundens pris skal på årlig basis være en av de 5 rimeligste målt mot en representativ liste over landets variabelstrømpriser hentet fra strompris.no eller leverandørenes egne hjemmesider. Gjeldende referanseliste fremkommer på NorgesEnergi sine nettsider. Garantiperioden regnes fra nyttår til nyttår. I garantien tas det hensyn til ukenes ulike forbruk ved at hver ukespris vektes etter gjennomsnittlig forbruksprofil for NorgesEnergi sine husholdningskunder. Dette innebærer at prisene på vinteren, når forbruket normalt er høyt, teller mer enn prisene på sommeren, når forbruket normalt er lavere. Kunden får fullt utbytte av garantien ved å være kunde et helt kalenderår. Kundens pris fremkommer løpende på fakturaene.
- Som følge av garantiproduktets karakter aksepterer kunden ved inngåelse av denne avtale at prisendringer gjennomføres med umiddelbar virkning, og at direkte varsling ikke blir praktisert. Dette punktet erstatter § 6 i standard kraftleveringsavtale.
- Kunden betaler strømfakturaene via AvtaleGiro eller eFaktura. Oppretter ikke kunden eFaktura tilsendes tradisjonelle papirfakturaer. Ved papirfaktura tilfaller fakturagebyr til enhver tid gjeldende satser.
01.01.2017 - 31.12.2017
- Produktet som leveres er variabel kraftpris.
- Kundens pris skal på årlig basis være en av de 5 rimeligste målt mot en representativ liste over landets strømpriser hentet fra strompris.no eller leverandørenes egne hjemmesider. Gjeldende referanseliste fremkommer på NorgesEnergi sine nettsider. Garantiperioden regnes fra nyttår til nyttår. I garantien tas det hensyn til ukenes ulike forbruk ved at hver ukespris vektes etter gjennomsnittlig forbruksprofil for NorgesEnergi sine husholdningskunder. Dette innebærer at prisene på vinteren, når forbruket normalt er høyt, teller mer enn prisene på sommeren, når forbruket normalt er lavere. Kunden får fullt utbytte av garantien ved å være kunde et helt kalenderår. Kundens pris fremkommer løpende på fakturaene.
- Som følge av garantiproduktets karakter aksepterer kunden ved inngåelse av denne avtale at prisendringer gjennomføres med umiddelbar virkning, og at direkte varsling ikke blir praktisert. Dette punktet erstatter § 6 i standard kraftleveringsavtale.
- Kunden betaler strømfakturaene via AvtaleGiro eller eFaktura. Oppretter ikke kunden eFaktura tilsendes tradisjonelle papirfakturaer. Ved papirfaktura tilfaller fakturagebyr til enhver tid gjeldende satser (inntil kr 49,- pr 01.11.2016).
Særvilkår
Gjelder fra 02.09.2021
For denne avtalen gjelder Standard kraftleveringsavtale fremforhandlet av Forbrukerombudet og Energi Norge, med de særvilkår som fremgår av denne avtalen. For fullstendige vilkår, se norgesenergi.no.
-
Leverandørskifte
NorgesEnergi gis i denne avtalen fullmakt til å melde oppsigelse av abonnentens avtale med nåværende leverandør. NorgesEnergi kan innhente nødvendig informasjon vedrørende skiftet fra netteier og nåværende kraftleverandør.
-
Kundeforhold
Som en del av kundeforholdet får alle kunder tilgang på en rekke kundefordeler og mulighet til å bestille fordelsprodukter. Dersom kunden har bestilt fordelsprodukt, gjelder også vilkår for bestilt fordelsprodukt. Betaling for fordelsprodukt kommer i tillegg til betaling for strøm.
-
Endring av rammebetingelser
NorgesEnergi kan foreta tilpasninger i produktet som følge av endringer i offentlige avgifter, rammebetingelser og prisområder. Dersom kunden har et garantiprodukt kan slike tilpasninger medføre endringer i innholdet og omfang av referanselisten og prisgarantien. Endringer vil varsles direkte eller på Min side dersom avtalt med kunden, og trer i kraft 14 dager etter varsel er gitt.
-
Avgifter
Prisene som oppgis er inklusive merverdiavgift (25 % pr 01.01.2005) og elsertifikat. I Nordland, Troms og Finnmark er det gjort unntak for merverdiavgift. Finnmark, samt enkelte kommuner, er unntatt plikt om elsertifikat.
-
Avregning og fakturering
Fakturering skjer etterskuddsvis basert på reelt eller estimert forbruk. Nettleie kommer i tillegg til kraftprisen og faktureres av kundens lokale nettselskap eller ved gjennomfakturering. Dersom NorgesEnergi har en avtale med kundens nettselskap om gjennomfakturering, vil NorgesEnergi fakturere kunden for nettselskapets fakturerte nettjenester. Kunden gir NorgesEnergi fullmakt til å innhente nødvendig informasjon og iverksette nødvendige tiltak for å gjennomfakturere nettjenester.
-
Kredittvurdering
Kunden aksepterer at NorgesEnergi kan innhente kredittvurdering og avslå kundeforhold når det foreligger saklig grunn for det. I slike tilfeller bortfaller alle NorgesEnergi sine forpliktelser etter denne avtale i sin helhet.
-
Angrerett
Kunden har 14 dagers angrerett når avtale er inngått utenom faste forretningslokaler. Melding om angring må sendes skriftlig til NorgesEnergi innen angrefristen utløper. Partene er enige om at levering av strøm kan påbegynne før utløp av angrefristen, og kunden må betale for strømforbruket frem til opphør er gjennomført i henhold til vilkår og angrerettloven. (Angrerettskjema)
-
Personvern og bruk av informasjon
Vår personvernerklæring inneholder informasjon om hvordan NorgesEnergi behandler personopplysninger. Denne kan leses på norgesenergi.no.
Kundeservice
Vårt kundesenter er åpent på hverdager 8:00-16:00. Våre medarbeidere sitter klare og hjelper deg med alle dine spørsmål om strøm.
Husk at som kunde i NorgesEnergi har du alltid tilgang til våre kundetjenester ved å logge inn på Min side eller app.