NorgesEnergi blir til Fortum. 13. mai forener vi krefter med Fortum. Les mer om fusjonen her eller bestill strømavtale hos Fortum.

Slik sikrer du lav strømpris i vintermånedene

13. mars 2018

Bare i februar steg strømprisen med over 30 prosent dersom vi sammenligner med februar de siste fem årene. Om lag 70 prosent av strømkundene i Norge har en spotprisavtale. Det betyr at de betaler det samme for strømmen som det strømselskapene selv gjør. Ferske tall fra SSB viser imidlertid at husholdningene som valgte fastpriskontrakter på strøm i 2017 tjente på det. Men kan vi stole på at det fortsetter å være lønnsomt?

Forutsigbar pris
Å binde lånerenten er kjent for de fleste av oss, og da kreves det gjerne at renten bindes i tre eller fem år. Slik er det ikke nødvendigvis for strøm. Der kan strømprisen også bindes for kortere perioder.

— Strømkundene har anledning til å binde prisen for de periodene som normalt sett har høyest pris, og hvor risikoen for prisstigning er størst. Med Vintertrygghet kan kundene skape forutsigbarhet for egne strømutgifter, sier leder for privatmarkedet i NorgesEnergi Geir Jørgensen

Det viktigste argumentet for å trygge prisen i enkelte perioder er forutsigbarhet, men det kan også være penger å spare ifølge Jørgensen:

— Prishoppene vi har sett den siste tiden kan bety mange hundrelapper i ekstra utgifter for husholdningene, og det er derfor ekstra hyggelig at vi har kunnet tilby kundene å binde strømprisen på et langt lavere nivå.

Fornøyde kunder
Kristin Nordahl Amundsen fra Sandefjord er en av strømkundene som valgte å benytte seg av tilbudet om Vintertrygghet fra NorgesEnergi. I oktober valgte hun å binde strømprisen for de kalde periodene i januar og februar.

—  Det er positivt at NorgesEnergi åpner for muligheten til å binde strømprisen i kortere intervaller vinteren gjennom. Det at jeg benyttet meg av tilbudet viste seg å være klokt, da prisene på strøm steg kraftig når temperaturene ble så lave, uttaler Amundsen.