NorgesEnergi blir til Fortum. 13. mai forener vi krefter med Fortum. Les mer om fusjonen her eller bestill strømavtale hos Fortum.

Sjokkregning på strøm? Her er fem enkle tips som sparer tusenlapper

20. mars 2018

1. Sjekk strømprisen hos din leverandør

De lave temperaturene som har preget værsituasjonen den siste tiden har fått fart på strømprisene. Geir Jørgensen er leder for privatmarkedet i NorgesEnergi som er et av landets største strømselskaper. Han mener mange av oss kan spare mye på å være en god forbruker.

— Vi anbefaler alle å ta en titt på strømavtalen man har. Det er klokt å velge en strømleverandør som har vist seg å være billig over tid, og samtidig vurdere hvilken avtale som best passer eget behov.

De aller fleste strømkundene i Norge har spotprisavtaler. Det betyr at prisen de betaler for strømmen til enhver tid følger bevegelsene i innkjøpsprisene til strømselskapet. Dette har vist seg å være de billigste strømavtalene over tid, men når det blir tørt og kaldt kan man få høye pristopper.

— Å binde strømprisen i de periodene der prisen normalt sett er høyest kan derfor være fornuftig om man ønsker forutsigbarhet, og i vinter har det vist seg å være et lønnsomt valg for kundene våre, sier Jørgensen

Terje Hamre i Norsk Familieøkonomi sier de ofte får høre historier om kunder som har blitt lokket inn på kampanjepriser som kort tid etter har endret betingelser, og der strømleverandøren også har krevd forskuddsbetaling.

— Strømleverandøren du bør velge er ikke nødvendigvis den som ligger på topp på de ulike strømportalene, og styr for all del unna forskuddsbetaling, understreker Hamre.

2. Senk temperaturen

Om lag 70 prosent av strømkostnadene er knyttet til oppvarming av bolig. Det å senke temperaturen med bare noen få grader gir store besparelser viser beregninger utført med Enøk-kalkulatoren på enok.no. Mange har i tillegg varme på i rom som ikke benyttes, og det kan være lurt å skru ned varmen her.

Dersom du har et årlig forbruk på 20 000 kilowattimer og en innetemperatur på 23 grader, vil du, gitt en gjennomsnittspris på 96,5 øre per kilowattime, spare over 3000 kroner ved å redusere temperaturen med bare to grader.

— Ett par grader ned på temperaturen gjør virkelig mye for strømregningen, og er nok det enkle strømsparetipset som vil ha størst positiv effekt på familieøkonomien, understreker Jørgensen i NorgesEnergi.

3. Kle på deg

Å redusere temperaturen ett par grader er positivt for lommeboka, men for noen er det vrient å endre vane. Luksusen det er å opprettholde en høy innetemperatur kan imidlertid bli kostbar.

— Med det kalde været som har preget landet vårt i lang tid, så bruker vi naturlig nok mer strøm på å opprettholde den samme temperaturen. Banalt nok kan løsningen bli å kle på seg en genser ekstra og ta tøfler på beina, uttaler Terje Hamre i Norsk familieøkonomi.

4. Spar på vannet!

Varmtvann er den andre store synderen når det kommer til energiforbruk. Å ta i bruk en sparedusj vil som en tommelfingerregel halvere kostnadene dine og gjøre deg like ren og pen. En familie på fire kan lett legge seg til dusjvaner som koster fem tusenlapper i året. Sparedusj er ingen kostbar investering, og en halvering av kostnader til varmtvann betyr mange tusen spart. *

— For alle med ungdommer i huset, som vi vet kan bruke god tid i dusjen, kan en alvorsprat fra mor eller far være på sin plass, sier Hamre i Norsk Familieøkonomi.

5. Bytt til LED pærer

De siste årene har prisen på LED-pærer sunket, mens levetiden på pærene har økt. Selv om innkjøpet av slike pærer koster litt, vil det på relativt kort tid være gode penger å spare.

-----------------

*Beregningen for sparedusj tar utgangspunkt i dusj som leverer 12 liter per minutt og at en familie på 4 dusjer hver dag i 8 minutter til en strømpris på 96,5 kilowattime.