Skaper god energi med mer skravling
Publisert: 07/01/2021
Sist oppdatert: 08/06/2021
NorgesEnergi vil skape mer energi mellom mennesker ved å få folk til å skravle mer.
Flere av de vanlige møteplassene har falt bort under pandemien, og mange har hatt over et år alene på hjemmekontor. Flere enn før har opplevd lang tid uten å få treffe familie eller venner. NorgesEnergi vil gjøre sitt for at folk får møtt hverandre så mye som mulig.
I desember 2020 fikk alle ansatte tilsendt en grønn termokopp, Skravlekoppen, og en klar oppfordring til å møte en kollega og gå en tur ute. Helsedirektoratet har gitt sin velsignelse til at turer ute med god avstand er i tråd med smittevernet. Det er også fullt mulig å ta Skravlekoppen med til digitale møter også for de som heller ønsker det.
– I NorgesEnergi sier vi at billig strøm gir god energi. Men den aller beste energien skapes mellom oss mennesker, og den har blitt mangelvare. Nå er det er viktigere enn noen gang at vi gjør det vi kan for å se og løfte hverandre, sier administrerende direktør i NorgesEnergi Hans-Erik Ramsdal.
"I NorgesEnergi sier vi at billig strøm gir god energi. Men den aller beste energien skapes mellom oss mennesker, og den har blitt mangelvare."
- Hans-Erik Ramsdal

Hans-Erik Ramsdal
"Det er viktigere enn noen gang at vi gjør det vi kan for å se og løfte hverandre."
I en undersøkelsen Ipsos utførte på vegne av NorgesEnergi, kommer det fram at 67 prosent i aldersgruppen 18–29 år oppgir at de ofte, alltid eller av og til kjenner på ensomhet, mens 27 prosent av de over 65 år sier det samme.
Til sammenligning svarer totalt 45 prosent her i landet, uavhengig av alder, at de kjenner seg ensomme ofte, alltid eller av og til uten at de geografiske forskjellene er veldig store.
– Ved å innføre Skravlekoppen vil vi forsøke å skape mer av den sårt tiltrengte og svært viktige energien mellom oss mennesker, sier Ramsdal.
Gjør hverdagen lysere med Skravlekoppen
Venke Knutson er initiativtaker til Skravlekoppen. Skravlekoppen skal gjøre det enklere å ta kontakt med andre blant annet på kafeer og restauranter. I desember 2020 ble NorgesEnergi Norges første sertifiserte Skravlekopp-bedrift.
– Det er så himla bra at Norges Energi ønsker å bidra til å forebygge og redusere ensomhet - både blant sine ansatte og i samfunnet. Det sier mye om dem som bedrift, sier Knutson.
Sammen med kollega Ingrid Remvik Leirvik startet hun også kampanjen "Sammen i desember".
– Sammen i desember hadde som mål å skape flest mulig menneskemøter før jul, enten i form av fysiske møter, per telefon eller på video. Alle kunne bli med på et treff som passet dem, enten det var i form av å komme seg ut av huset og gå en tur, eller i form av en telefonsamtale med en annen, kjent eller ukjent, sier initiativtaker til kampanjen, Venke Knutson.

Oppfordrer andre bedrifter
Sjefen i NorgesEnergi er stolt av å ha blitt sertifisert som skravlekoppbedrift, og oppfordrer andre bedrifter til å bli med på kampanjen.
– Det handler om å ta standpunkt og legge til rette for at ansatte skal kunne ha kontakt med hverandre og med andre innenfor de rammene vi nå har i samfunnet. I mitt hode er det ikke så mye som skal til for at ting blir litt bedre, sier Ramsdal.
Ønsker du at din bedrift skal bli sertifisert?

Følger gjeldende smittevernråd
Alle som deltar i kampanjen bes om å følge de gjeldende smittevernrådene, som å ha minst én meters avstand til andre og å holde seg hjemme hvis de er syke. Hvis det er vanskelig å holde anbefalt avstand må folk gjerne munnbind.
– Nødvendige smitteverntiltak kan ha forverret ensomhetssituasjonen for mange, nå må vi gjøre det vi kan for å møte hverandre innenfor reglene. Altfor mange går lenge uten en prat med andre, noen kan gå en dag, en uke eller enda lenger uten å se et annet menneske eller muligheten til å snakke med en annen person, sier Knutson.
Alle oppfordres også til å tenke over hvem det er de har i sin omgangskrets som kunne tenke seg en telefon eller en gåtur.
Alle ansatte i NorgesEnergi fikk hver sin termokopp fra Skravlekoppen og ble oppfordret til å være mer sammen i hverdagen - enten fysisk eller digitalt.

En Skravlekopp-bedrift er...
-
En bedrift som har inkludering og raushet i målsetningen sine.
-
En bedrift som tar sitt samfunnsengasjement på alvor.
-
En bedrift som jobber aktivt for at alle skal oppleve seg inkludert, og har ansatte som er stolt av arbeidsplassen sin og det sosiale engasjementet den har i bunn.
-
En bedrift som har lyst til å gjøre noe med et stort og voksende problem i samfunnet, og som vet at vi trenger engasjement internt for å komme noen vei.
-
En bedrift som vet at vi trenger tiltak for å få kontakt med hverandre, og legger til rette for at ansatte selv kan gjøre noe med akkurat det.
-
En bedrift som legger til rette for at hver og en av oss kan være med å bidra på en enkel måte og skape nye fellesskap - både på jobben spesielt og i samfunnet generelt.