– Vi måtte betale andres strømregning

Oppdatert: 27/05/2022
Toppbilde: privat


- Før var det ikke noe problem med å melde flytting til strømleverandøren etter at man hadde flyttet ut. Men slik er det ikke nå, nå må du si fra før du flytter – hvis ikke kan det koste deg dyrt, sier Hildegunn Skage Teinum i NorgesEnergi. Hun råder til å melde fra om planlagt flytting i god tid før selve flyttedagen.

- Konsekvensen er altså at man kan ende opp med å måtte betale strømregningen på den gamle adressen, selv lenge etter utflyttingen, forklarer Teinum.

 

- Gikk på den smellen

Lærerstudent Henriette Ravn Mortensen har fått kjenne på dette. For da hun og romvenninnene skulle flytte fra et kollektiv i Oslo, var det ingen som sa fra til strømselskapet.

- Vi endte opp med å måtte betale strømregning for to leiligheter i en måned. Men nå har jeg lært, og når jeg skal flytte igjen, skal jeg passe på å melde flytting til strømselskapet i god tid før flyttedagen, sier hun.

 

Henriette Ravn Mortensen glemte å gi beskjed da hun flyttet sist, og endte med å måtte betale dobbel strømregning i en måned.

Henriette Ravn Mortensen glemte å gi beskjed da hun flyttet sist, og endte med å måtte betale dobbel strømregning i en måned.

"Vi endte opp med å måtte betale dobbel strømregning i en måned."

- Henriette Ravn Mortensen

Kjenner ikke reglene

Selv om det er over tre år siden reglene rundt flytting ble endret, er det fremdeles mange som ikke har fått dette med seg.

I en undersøkelse gjennomført av YouGov for NorgesEnergi våren 2021 oppgav 30 prosent at de ville meldt flytting senere enn de bør.

Tre av ti svart at de ville meldt fra om flytting til strømselskapet sitt for sent; enten samme dag eller etter at de hadde flyttet. I tillegg er det 13 prosent som oppgir «Vet ikke» på spørsmålet om når de ville meldt flytting dersom de skulle flytte om kort tid. 

Kilde: YouGov for NorgesEnergi 4/2021

Kilde: YouGov for NorgesEnergi 4/2021

"Vi må ha melding om flytting senest tre dager før for å rekke å få meldt flyttingen i tide"

- Hildegunn Skage Teinum, NorgesEnergi

På flyttefot? Fyll ut flytteskjemaet vårt, så ordner vi resten.

Meld flytting her

Kan ikke melde flytting tilbake i tid

Teinum i NorgesEnergi har hørt om flere som har havnet i lignende situasjon som Mortensen. Hun forklarer at det sentrale i regelendringen er at det ikke er mulig å melde utflytting tilbake i tid.

- Det betyr at dersom du er for sent ute med flyttemeldingen eller har glemt å sende den inn, risikerer du å stå ansvarlig for strømmen i den gamle boligen din.

Denne må du så betale på, helt til den nye eieren får bestilt strøm. Da vil ditt strømabonnement på adressen avsluttes automatisk.

- Mottar du strømregning fra boligen du har flyttet fra og som gjelder strømforbruk etter at du flyttet ut, tyder det på at de som bor i den gamle boligen har glemt å bestille strøm, sier hun.

"Dersom du er for sent ute med flyttemeldingen eller har glemt å sende den inn, risikerer du å stå ansvarlig for strømmen i den gamle boligen din"

- Hildegunn Skage Teinum, NorgesEnergi

Innflytting kan meldes på etterskudd

Regelen om å melde utflytting før flyttedatoen gjelder ikke innflytting, så Teinum tipser i så fall om å kontakte de nye beboerne og be dem bestille strøm fra datoen de flyttet inn.

- De ny beboerne kan melde innflyttingsdato 30 dager på etterskudd. Når de har bestilt strøm, vil strømabonnementet ditt automatisk avsluttes.

Se våre strømavtaler

Bestill nå

Fire praktiske flyttetips

Tips #1

Bestill strøm

Bestill strøm til den nye boligen. Du bør gi beskjed senest tre dager før du skal flytte. Du kan melde fra om flytting så tidlig du ønsker. Da er vi klare til å starte strømabonnementet ditt den dagen du flytter inn.

Tips #2

Meld fra til Folkeregisteret

Send flyttemelding til Folkeregisteret tidligst 31 dager før eller senest åtte dager etter flyttingen. 

Tips #3

Meld fra til Posten

Få posten videresendt til din nye bolig ved å melde i fra til Posten når du flytter. Du får to måneder gratis ved flytting. 

Tips #4

Meld fra til andre

Husk å varsle både forsikringsselskap, bredvåndsleverandør, bank, alarmselskap og andre viktige abonnementstjenester om flyttingen. Avslutt avtaler du ikke lenger vil ha, og lag nye dersom du har behov for det.