Ekspertenes råd:
Slik unngår du å gå i strømfella

Det er enkelt å bytte strømleverandør.
Men vær obs! Lokketilbudene
florerer i bransjen.

Skrevet av: Merete Sillesen

– Vi ser at mange leverandører har tilbud som er villedende, og tidvis framstår som lokketilbud, sier Thomas Iversen. Han er juridisk seniorrådgiver i Forbrukerrådet.

– For å lokke deg inn som kunde setter de påslaget så lavt at de i praksis taper på å ha deg som kunde. Det sier seg selv at dette ikke er bærekraftig, og vi mener at dagens praksis strider med loven. Konsekvensen er at forbrukerne føler seg lurt og mister tillit til bransjen. Det er dumt for både forbrukeren og for de seriøse aktørene i bransjen.

Unngå lokketilbud, sats på spotavtaler


Christian Valland er produktansvarlig i NorgesEnergi. Han er opptatt av at kundene skal vite hva de kjøper og betaler for.

– Vi har også et introduksjonstilbud, men i motsetning til mange andre leverandører, overfører vi ikke kunden til et nytt produkt med helt andre vilkår etter at de har vært kunde hos oss i en måned.





NorgesEnergi satser på ærlighet overfor kundene, samtidig som kundene selv slipper å følge med på hva som til enhver tid er den riktige prisen å betale for strømmen. Valland forteller om fortvilte kunder som har kjøpt strøm andre steder, og som har endt opp med en helt annen regning enn den de har blitt forespeilet.

– Strømleverandørene dekker seg bak det som står med liten skrift i avtalen, men det er ikke så lett for kundene å forstå. Da er det enklere å inngå avtale med NorgesEnergi. Hos oss betaler du ikke mer enn avtalt, og det er ingen andre kostnader skjult med liten skrift, sier Valland i NorgesEnergi.

"Strømleverandørene dekker seg bak det som står med liten skrift i avtalen, men det er ikke så lett for kundene å forstå"

Christian Valland, NorgesEnergi

Følg med på strømregningen


I Forbrukerrådet er de ikke ukjent med at forbrukere lokkes inn på en lav pris, men flyttes over på et helt annet produkt, med langt høyere priser etter kort tid.

– Følg med når strømregningen kommer. Da ser du enkelt om du får det du er lovet og at prisen ikke er skrudd opp, oppfordrer Iversen.





4. I tillegg kan det være en del å spare

ved å bytte strømleverandør jevnlig.

3. Stenge rom man ikke bruker, skifte til

nye LED-pærer, bruke mindre varmt vann og installere varmepumpe og styring av ovner, er ofte svært lønnsomt.

2. Det kan være mye å spare på å gå

gjennom eget energiforbruk i boligen, særlig for folk i eneboliger og store leiligheter som varmes opp med strøm.

1. Den billigste strømmen er fremdeles

den man ikke bruker.

Forbrukerrådets beste tips:

Kilde: forbrukerradet.no


Forbrukerrådet anbefaler spotavtaler, det har vist seg å være billigst over tid.

– Når det blir kaldere ute bruker vi mer strøm til blant annet oppvarming, og strømprisen stiger. De fleste, særlig de som bor i enebolig og bruker strøm til oppvarming, øker strømforbruket betraktelig om vinteren. Dermed kan det være en del å spare på å bytte leverandør, sier Thomas Iversen i Forbrukerrådet.

– Om man ikke ønsker å bytte strømselskap, kan eksisterende leverandør ha billigere avtaler, så det kan være lurt å sjekke dette på leverandørens hjemmesider først. Deretter kan man sjekke strømpris.no og se om andre har bedre tilbud.

  1. Fyll inn bostedskommune og estimert årsforbruk på strøm.
  2. Velg Gul kampanje i listen over spotprisavtaler.
  3. Fyll ut skjemaet og trykk send.
  4. NorgesEnergi gjør resten for deg.
  5. Du blir kontaktet hvis det er uklarheter angående strømavtalen.
  6. Etter rundt 14 dager er du NorgesEnergi-kunde.

Slik bytter du til Gul kampanje:

Gå inn på vår kampanjeside og bestill direkte.

Eller gå inn på strompris.no

Nå lanserer vi en helt ny avtale med fornøydhetsgaranti. Les mer her!

funny.png
NorgesEnergi_logo.png