Slik blir du fornøyd med strømregningen – hele året

Jenny Lund og familien tar kortere dusjer, fyller opp vaskemaskinen og bruker tøfler hele året. For dem er et smart strømforbruk en naturlig del av veien mot økonomisk frihet.

Skrevet av: Ingvild Telle

– Vi har det nok litt kaldere enn folk flest, sier en smilende Jenny Lund. Trebarnsmoren fra Mysen går under navet «Lev Mer» på Instagram og skriver om smart økonomi på bloggen med samme navn. Jenny er økonom og prosjektleder på Sarpsborg Øst Frivilligsentral og har de siste fem årene styrt mot en stadig større grad av økonomisk frihet.

Sammen med mannen Oddgeir, sparer de både penger og tid på å ha en smart og sober livsstil. Jenny jobber 50 prosent og Oddgeir er i gradert permisjon med Elivia på 14 måneder, uten at det svir i hverdagen. Strømregningen er en av utgiftene de hele tiden jobber med. Med små grep, kan den senkes.

Bloggeren tipser:

– Vi fyller opp både oppvaskmaskin og tørketrommel, og om sommeren henger vi klærne på tørkesnoren ute. Vi skrur alltid av lyset i rom vi ikke oppholder oss i, lukker dører og begrenser dusjingen. Ja, og så har vi faktisk ikke badekar – enda vi er en småbarnsfamilie på fem, flirer Jenny.

IMG_5623.jpg

Jenny Lund

Fornøyde kunder


Å jevnlig sjekke strømpriser og bytte strømleverandør kan ha stor påvirkning på strømregningen. I følge en undersøkelse utført av Kantar, har 22 prosent av norske husstander byttet strømleverandør det siste året. Flest bytter finner vi i Oslo og Akershus, der 28 prosent har gått over til en ny strømleverandør.

Det viser seg å gi mer fornøyde kunder, kan Eva Fosby Livgard, avdelingsleder i Kantar informere om.

– Tidligere målinger viser at pris er den viktigste motivasjonen for kundene til å bytte strømleverandør, og når tilfredsheten øker vesentlig etter leverandørskiftet, viser dette betydningen av pris, sier hun.

Unge bytter oftere


De som bytter oftest, er de unge. I gruppen som er under 30 år, har 42 prosent byttet strømleverandør det siste året. Videre sier to av tre strømkunder at de er opptatt av å holde seg orientert om gjeldende strømpriser. Men også et godt kundeforhold er viktig.

– For kunder som har vært i kontakt med strømleverandøren sin er kundebehandlingen svært avgjørende for hvor fornøyde de er med selskapet. Jeg tenker da på måten de blir tatt i mot ved en henvendelse, tiden det tar å komme i kontakt med noen som kan hjelpe dem, selskapets evne til å sette seg inn i kundens problemer og evne til å løse saken, forklarer Fosby Livgard.

En større sparetrend


Jenny og familien er en del av en økende trend, som handler om å bli økonomisk fri ved å gjøre smarte grep i hverdagen. Tar du en titt på Instagram finner du mange som henne: Pengesnakk-Lise på 32 år, som vil pensjonere seg om 40-åring. Fattigfransen, som er enda yngre og med et enda sprekere mål: Han skal nyte pensjonslivet som 30-åring. Og Forbrukerfrue, som i likhet med Jenny viser hvordan familieøkonomien kan justeres til fordel for mer frihet og tid sammen.

– I vårt forrige hus, som var fra 1905, merket vi en enorm forskjell på strømregningene etter at vi pusset opp, isolerte og fikk bort den verste trekken, forteller Jenny.

Da de flyttet til sin nåværende bolig, som er fra 80-tallet, var det naturlig å bytte strømleverandør. Nå er strømregningene langt lavere, og familien er på en aldri så liten økonomisk opptur.

– Likevel har vi blitt flinke til å ha det litt kjøligere. Her går det i ulltøfler og varme klær, sier Jenny.

GettyImages-1016083764.jpg
NE 2018_Lysbryter_hand_DSF8924.jpg

Mesteparten av strømregningen i en normal husstand går til oppvarming. For å spare på strømmen bør du gjøre det til en vane å slukke lys og senke temperaturen i rom du ikke oppholder deg i. Ekspertene snakker gjerne om å opprette varme og kalde soner i huset. Å korte ned dusjtiden kan også bety store summer spart i løpet av et år.

De har tatt med seg strømsparetipsene til den nye boligen.

– Jeg tenker at vi skal ha respekt for ressurser. Selv om det er snakk om å spare kroner og ører, synes jeg ikke vi skal la vannet stå og renne når vi pusser tennene, for eksempel.

Oppvarming og varmtvann er det som koster mest i et hus. Med uberegnelige vintre, vet man aldri helt hvor stor strømregningen blir.

– Vinteren er sånn sett et fint tidspunkt å fokusere mer på hvordan familien smart kan spare penger på strøm.

Hun og mannen Oddgeir snakker mye om økonomi hjemme.

– Jeg synes det er moro å vise at man kan gjøre ting på en litt annen måte, slik at vi som familie får økonomi til å velge som vi selv vil, sier Jenny.

– Slik at vi kan leve mer!

De fleste bytter til NorgesEnergi

– Vi har fått en posisjon som en solid og troverdig aktør som holder prisen nede, sier Geir Arne Gundersen, markeds- og kommunikasjonssjef i Norge.

De fleste som har byttet strømselskap de siste 10 årene har byttet til NorgesEnergi. Det er Geir Arne Gundersen veldig glad for.

– Vi har en ambisjon om å være så kundevennlige som mulig, og vi ønsker at det skal være enkelt å være kunde, forklarer han. I tillegg til at pris er viktig, kommer det frem i undersøkelsen fra Kantar at kundeopplevelse også spiller en viktig rolle i valg av strømselskap. Er man fornøyd med kundeopplevelsen, er man en fornøyd kunde.

Endrer ikke vilkår når kampanjeperioden er over

Det er ikke uvanlig at en del aktører benytter seg av kampanjeprodukter, der du som kunde kan oppleve å bli flyttet over på et annet produkt med helt andre vilkår etter en viss tid. Dette gjelder ikke NorgesEnergi. Målet er å være en solid strømleverandør med tydelige vilkår, som gir folk lave priser over tid.

– I jungelen av priser og produkter tror jeg det er fint for folk å kunne velge en strømleverandør de stoler på, og som gir lav pris, sier Geir Arne.

Seks strømsparetips:


  1. Ha varme soner i huset. Bad og stue/kjøkken er rom du bruker mye og hvor det er godt å ha det varmt. Lukk dører slik at gang, kjeller, soverom og andre mindre brukte rom holder en lavere temperatur.
  2. Er det gulvkaldt der du bor? Da kan det være mer effektivt å gå med tøfler enn å varme opp hele rommet.
  3. Dusj med måte. NorgesEnergi har regnet på hvor mye en familie på fem, som dusjer hver dag, kan spare på å installere sparedusj og samtidig redusere dusjtiden fra ti til fem minutter. I løpet av et år er det snakk om 8000 kroner.
  4. Fyll opp maskinene. Det gjelder både oppvaskmaskin og vaskemaskin. Tørk klær ute på sommeren, om du kan.
  5. Skru av apparater. Standby-modus er en strømtyv. Det gjelder både Get-boks, TV, stereoanlegg og andre duppeditter.
  6. Skru av lyset. Enten du har et helt hus eller en liten hybel, prøv å begrense lysflom i rom du ikke befinner deg i.
NorgesEnergi_logo.png