Min Strømregning:
– Kabalen går opp til slutt
Publisert: 17/11/22
Oppdatert: 01/07/23
Intervjuet ble gjennomført i midten av oktober 2022, da faktura for september nettopp var sendt ut.
På Tjølling i Vestfold bor Jannicke (47) og hennes familie på seks. Som storfamilie med aktive barn og voksne har de høye strømprisene endret hverdagen, og sammen har de tatt grep med mål om å senke forbruket.
– September var faktisk en rekordlav måned for oss med tanke på forbruk. Vi brukte kun 1476 kWh denne måneden, sier hun.
Det er en halvering av forbruket i forhold til september 2021, da familien brukte 3100 kWh!
Strømmen for september 2022 kostet familien over 6 000 kroner, men ble kraftig redusert ved hjelp av strømstøtten.
Jannicke har god kontroll på strømforbruket, og kjenner markedet godt. Det har hun gjort siden februar, da strømprisen slo nye rekorder for hver dag som gikk. Det er flere enn Jannicke som har kuttet forbruket sitt drastisk dette året. Undersøkelser viser at strømforbruk i Sør-Norge har sunket med hele 16 %.
– Det viser jo at vi faktisk kan bruke mindre når vi må. Det påvirker naturligvis hverdagen noe, men i bunn og grunn er dette positivt for kloden og miljøet. Vi må lære oss å bruke mindre hvis vi kan, sier hun.
En «normal» familie
I boligen i Tjølling bor det to voksne og fire barn. Alle driver aktivt med idrett og trening, og dusjer minst én gang om dagen, i tillegg til familiens klesvask og matlaging.
Familien har en avtale om at de voksne dusjer på morgenen, mens barna dusjer på kvelden. Dusjtiden er også kortere enn tidligere. I tillegg har de skiftet til LED-pærer i alle rom og tørker klær på tørkestativ. Familien har også gjort større investeringer, med ny peis og etterisoleringer av vegger. Med de investeringene kan de nå gå gjennom vinteren uten å bruke panelovner.
– I tillegg har jeg ganske god kontroll på strømprisene time for time. Det er ikke lenger tilfeldig når jeg vasker klær eller lader bilen. Her om dagen kjørte jeg for eksempel to klesvasker så snart prisen var under 130 øre/kWh, sier Jannicke og følger opp.
– Med en bevisst holdning og smarte grep går kabalen opp til slutt.
Behov for en «solid» strømleverandør
Jannicke er en av dem som har funnet sin foretrukne strømsti i en jungel av strømleverandører. Strømprisene har preget overskriftene dette året, og nordmenn har generelt sett fått langt mer kunnskap om hva det egentlig er de betaler for og hvilke avtaler som finnes.
– Det er nok fler som i større grad enn før «shopper» rundt i markedet på jakt etter den beste avtalen. Jeg vet at jeg har den beste avtalen for mitt bruk, sier hun.
Jannicke har NorgesEnergi sin mest populære avtale, nemlig Spotpris. Det betyr at hun betaler for strømmen hun bruker time for time. I tillegg har hun tilleggstjenesten Prissikring, en mulighet til å binde strømprisen i to måneder av gangen. Hun er fornøyd med strømavtalen sin, men det er noe helt annet hun verdsetter som det viktigste når hun skal velge leverandør.
– For det første betyr det mye for meg at NorgesEnergi gjennomfakturerer – at vi får nettleie- og strømstøtteoversikt på samme faktura som strømmen. For det andre har de den klart beste kundeservicen. Jeg får alltid kontakt med dem, i alle kanaler, og de oppfører seg som om de faktisk ønsker det beste for meg som kunde, avslutter hun.