NorgesEnergi blir til Fortum. 13. mai forener vi krefter med Fortum. Les mer om fusjonen her eller bestill strømavtale hos Fortum.

Fem sparetips til deg som skal flytte

Flytting fører ofte med seg mange uforutsette utgifter. Disse tipsene kan spare deg for tusenvis av kroner i flytteprosessen.

Flytting er som regel en stor, tidkrevende jobb. Ting og tang skal ryddes, pakkes og transporteres til ny bolig. Det samme skal store, uhåndterbare møbler og hvitevarer. Men ikke nok med det. Boligen du er på vei ut av, må vaskes og renses for spor etter deg og ditt.

Tar du hele flyttejobben selv, kan du spare store summer på det. Men om du likevel vil leie inn hjelp, kan du spare betydelige beløp på å gjøre noen viktige grep i forkant. Her er fem sparetips som kan spare deg for unødvendige utgifter i forbindelse med flyttingen.

Meld flytting med en gang du har dato for innflytting i ny bolig

1. Få hjelp av venner og familie

Det aller billigste er å ta hele flyttejobben selv. Kanskje du kan be familie eller noen få venner om hjelp og invitere dem på flyttedugnad og nedvask, der belønningen er pizza og lovnad om gjengjeldelse av hjelp når de en gang skal flytte?

Jo mer du har organisert før hjelperne dine kommer, jo mer får dere gjort. Pass derfor på at du har nok flyttekasser, søppelsekker, vaskeutstyr, hansker, tusjer og arbeidsoppgaver klare til de kommer.

Her kan du få tips til utstyr som gjør flyttejobben litt enklere.

Har du ikke tilgang på tilhenger eller varebil, kan du enten spørre venner eller bekjente om å få låne – eller du kan leie på bensinstasjon eller hos bilutleiefirma.

Alt går lettere når man er flere; få hjelp av familie eller venner når du skal flytte.

Alt går lettere når man er flere; få hjelp av familie eller venner når du skal flytte.

2. Ikke bruk første og beste flyttebyrå

Dersom du skal leie et flyttebyrå til å gjøre selve flyttejobben for deg er det, ifølge Forbrukerrådet, tre viktige ting å tenke på.

Det første er å hente inn tilbud fra flere byråer, slik at du kan sammenligne pris og tilbud. Her er det nemlig stor forskjell på hva ulike byråer tar for akkurat samme jobb. Vær så konkret og detaljert du kan i forespørselen og beskriv for eksempel flyttelassets størrelse, hvilke utfordrende møbler du har og om eskene skal plasseres i det rommet de er merket med.​

Det andre du bør gjøre, er å sjekke seriøsiteten til det flyttebyrået du mener har gitt deg det beste tilbudet. Sjekk at du har fått fyldige kontaktopplysninger på dem, og søk på nettet etter andres erfaringer med byrået. Du kan også sjekke om byrået ser ut til å ha alt på stell i Brønnøysundregistrene.

Gjør grundig research i forkant når du skal velge flyttebyrå. Det kan lønne seg.

Gjør grundig research i forkant når du skal velge flyttebyrå. Det kan lønne seg.

Den tredje tingen handler om å lage en god, skriftlig avtale med byrået du bestemmer deg for å bruke. Denne bør bygge videre på pristilbudet du har fått. Pass også på at kontrakten inneholder vilkår og totalpris på jobben og hvem som har ansvaret for flyttelasset. Husk også å dokumentere innboet ditt med bilder før flyttefolkene kommer.

3. Velg riktig vaskebyrå

Tenker du å få et vaskebyrå til å ta nedvask av den gamle boligen din, bør du undersøke mulighetene før du bestemmer deg for hvem som får jobben. Forbrukerrådet får nemlig jevnlig henvendelser fra folk som er misfornøyde med vaskebyrået de har brukt, og misnøyen dreier seg typisk om pris eller kvalitet på vaskejobben. Ved å være nøye i utvelgelsen kan du både redusere sjansen for at du betaler for mye, men også for at det blir uenigheter i etterkant.

Det første du derfor bør gjøre, er å hente inn tilbud fra flere vaskebyråer. Beskriv vaskejobben og boligen detaljert, slik at byråene kan få et godt overblikk over jobben det er snakk om. Deretter bør du sjekke handlehvitt.no eller Arbeidstilsynets renholdsregister for å forsikre deg om at du ikke betaler for svart arbeid. Når du har bestemt deg for hvem du vil bruke, bør du passe på at dere skriver en klar og tydelig kontrakt hvor vilkår og totalpris er inkludert.

Det kan være digg å overlate utvasken til profesjonelle. Sørg bare for at du får det du betaler for av en seriøst aktør. Foto: mostphotos.com - olinchuk

Det kan være digg å overlate utvasken til profesjonelle. Sørg bare for at du får det du betaler for av en seriøst aktør. Foto: mostphotos.com - olinchuk

4. Dropp nye møbler

Du har kanskje tenkt at du trenger noen nye møbler til den nye boligen din. At den gamle sofaen eller bokhyllene kanskje ikke passer så godt i den nye stua. Men gjør det egentlig noe om ikke alt er helt perfekt?

Ifølge en rapport fra Fremtiden i våre hender, vil hver nordmann kjøpe 5,5 tonn møbler i løpet av livet dersom man tar utgangspunkt i dagens forbruksnivå.

Bruk- og kast-mentalitet bidrar til at du tærer unødig på jordas ressurser. Men ikke nok med det, det tærer også på lommeboka di. Så når du skal flytte inn i ny bolig, hvorfor ikke bruke det du har? Med litt maling og nye trekk, kan en gammel sofa fort bli som ny. Og hvis du virkelig trenger nye møbler, kjøp dem heller brukt. Vinn-vinn for både lommeboka og miljøet!

Sjekk på nettet om noen selger brukte møbler. Er du heldig finner du kanskje noen som er helt gratis.

Sjekk på nettet om noen selger brukte møbler. Er du heldig finner du kanskje noen som er helt gratis.

5. Ta strømmen med på flyttelasset

Husk å melde flytting til strømleverandør! Gjør du ikke det, kan du nemlig sitte i saksen dersom vedkommende som flytter inn i den gamle boligen din ikke bestiller strømavtale. Ifølge nye regler vil du bli ansvarlig for strømforbruket til den nye beboeren.​

– Hvis du vil slippe å betale andres strømregning, bør du huske å melde flytting før du flytter, sier Geir Arne Gundersen, markeds- og kommunikasjonssjef i NorgesEnergi.

Du kan melde flytting med en gang du har dato for innflytting i ny bolig, du trenger ikke å vente til du har flyttet. En ting mindre å tenke på mens du er midt i flyttekaoset! 

"Husk å melde flytting for å slippe å betale andres strømregning"

-Geir Arne Gundersen

Unngå rådyr ventestrøm

Samtidig bør du også huske å inngå avtale med et strømselskap i din nye bolig. Gjør du ikke det, vil du definitivt merke det på de neste strømfakturaene, påpeker Gundersen. Dette fordi du da automatisk vil bli satt opp på nettselskapenes ventestrømavtale – som ofte har langt høyere priser enn det strømselskapene opererer med. ​

— Påslaget du må betale for strøm levert av nettselskapet er som oftest mye høyere sammenlignet med strøm levert fra et strømselskap, sier han.

Så mye koster ventestrømmen

Ta strømmen med til din nye bolig

Meld flytting

Fire praktiske flyttetips:

Tips #1

Bestill strøm

Bestill strøm til den nye boligen. Du bør gi beskjed senest tre dager før du skal flytte

Tips #2

Meld fra til Folkeregisteret

Send flyttemelding til Folkeregisteret tidligst 31 dager før eller senest åtte dager etter flyttingen. 

Tips #3

Meld fra til Posten

Få posten videresendt til din nye bolig ved å melde i fra til Posten når du flytter.

Tips #4

Meld fra til andre

Husk å varsle både forsikringsselskap, bredvåndsleverandør, bank, alarmselskap og andre viktige abonnementstjenester om flyttingen. Avslutt avtaler du ikke lenger vil ha, og lag nye dersom du har behov for det.