Prismatch - vi matcher prisen!

Som kunde hos NorgesEnergi skal du være trygg på at du har en god strømavtale. Får du tilbud om en billigere spotprisavtale fra en annen leverandør, matcher vi prisen.

Registrer Prismatch på Min side

Nye betingelser fra 12.januar
Vi oppdaterer betingelsene for Prismatch med virkning fra 12.01.2022. Har du registrert Prismatch for januar før dette gjelder tidligere betingelser. Tidligere betingelser finner du her.
Den største endringen er at vi fra 12.januar ikke lenger matcher mot variable avtaler, samt at Prismatch må registreres via Min side.

Merk at Prismatch kun gjelder for privatkunder med aktive strømabonnement, og at vi ikke kan garantere at nye bestillinger vil få oppstart før de nye betingelsene trer i kraft.

Hva ønsker du svar på angående Prismatch?

Først og fremst må du ha et aktivt strømabonnement. Du kan sjekke dette på Min side, ved å velge "Avtaledetaljer". Dersom du ønsker å benytte deg av Prismatch, skal dette registreres via Min side. Der blir du bedt om å oppgi navnet på strømavtalen, strømleverandøren som leverer avtalen og URL-lenke til hvor tilbudet ligger.

For å komme til registreringsskjemaet på Min side kan du klikke her.

Prismatch baserer seg på ditt faktiske forbruk og det strømmen har kostet i kalendermåneden. Først ser vi hva kostnaden din for strøm er med den avtalen du har hos NorgesEnergi. Deretter regner vi ut hva strømmen ville kostet med den avtalen du har matchet mot. Differansen vil fremkomme som rabatt på fakturaen din.

Rabatten vises på side 2 av fakturaen, under «spesifisert forbruk» og «strøm».  

Under linjen som heter «Rabatt Prismatch» finner du beløpet du har tt i rabatt basert på prismatchen. 

Disse avtalene har ofte svært gode priser i starten før de øker kraftig.  

Et eksempel er at man får en kort periode med negativt slag, men etter 14 dager endrer strømleverandøren prisen. Mange av avtalene har i tillegg lang bindingstid. Hvis NorgesEnergi skal matche prisen og vilkårene på disse avtalene, betyr det at vi legge på samme bindingstid, samme bruddgebyr og samme økning i prisen.  

Dette er lite kundevennlig og ikke noe vi vil anbefale våre kunder. Derfor matcher vi ikke disse avtaletypene.  

Prismatch gjelder for hele kalendermåneden, og det har ingenting å si om du registrerer det på Min side tidlig i måneden eller sent. Du kan ikke bestille Prismatch frem i tid (for neste måned), og heller ikke før du har en aktiv avtale.

Prismatch gjelder for den måneden du benytter Prismatch-skjemaet på Min side, og du kan kun matche én gang per kalendermåned.

Eksempel: Du bruker skjemaet for Prismatch på Min side den 20. august. Dersom alle vilkår er oppfylt vil du da få Prismatch fra 1. august til og med 31. august, uavhengig av hvor lang behandlingstid vi har.

Vi har i perioder hatt mange henvendelser om Prismatch, som betyr at det blir lang ventetid på kundesenteret. For å unngå at kunder med andre spørsmål må vente lenger vil vi at Prismatch skal registreres via Min side. Vi har gjort det enkelt og greit å registrere Prismatch via Min side, hvor man kan plotte inn informasjonen som er nødvendig for å behandle registreringen. 

Det er riktig at prisen på spot er den samme uansett hvilken strømleverandør du har, men strømleverandørene kan legge på blant annet et påslag per kWh og fastbeløp, da ser vi store prisforskjeller på spotprisavtaler.  

Noen strømselskap oppgir abonnementspris per måned, mens noen har et fast ørepåslag per kWh som brukes, i tillegg til et fast månedsbeløp. Du vil derfor finne spotprisavtaler med ulik priser. Du får en god oversikt over de ulike på strømpris.no. 

NorgesEnergi ønsker ikke å bidra til at lokkeprisavtaler skal bli standarden i bransjen og derfor vil vi ikke prismatche mot avtaler med negativt påslag. Flere variable avtaler i markedet er også priset langt under innkjøpspris. Da har man enten satt feil pris eller så er det en bevisst lokkeprisavtale. Lokkeprisavtalene øker også kraftig i pris over tid, og gir et falsk bilde av avtalens gunstighet. Vi har derfor valgt å ikke tilby Prismatch ved denne type avtaler.

Dersom du prismatcher i august vil prismatch fremkomme på fakturaen for august som du mottar i september. Dette vil fremkomme som «Rabatt» på fakturaen. Dersom dette ikke vises på fakturaen kan en grunn være at avtalen du prismatchet mot faktisk var dyrere enn den avtalen du har hos NorgesEnergi

Formålet med prismatch er å gi deg som kunde samme pris dersom du finner et nytt tilbud hos en konkurrent som har lavere pris. Vi vil fortrinnsvis flytte deg til en avtale med samme pris, sekundært gi en rabatt dersom vi ikke har avtale av samme type og pris innenfor gjeldende prismatchvilkår.

Oppdaterte betingelser for Prismatch vil du til enhver tid finne på norgesenergi.no/prismatch. Prismatch er ikke en del av strømavtalen du har hos NorgesEnergi, men et tilbud du kan benytte dersom du ønsker det. Dette medfører derfor ikke noe krav til varsling via andre kanaler.

Det kan være flere årsaker til at du fikk avslag. Her er noen av dem:

1. Strømabonnementet ditt var ikke aktivt da du sendte forespørselen
2. Tilbudet du ønsket å matche mot var allerede utgått da du registrerte Prismatch
3. Du forsøkte å prismatche mot nettleie, fastprisavtaler, variable avtaler, avtaler med pristak, avtaler med bindingstid eller avtaler for kunder som produserer egen strøm.

Se fullstendige betingelser her.

Vilkår for Prismatch
Vilkår gjeldende fra 12.01.2022

Registrer ditt ønske om Prismatch via Min side. Dersom Prismatch gjelder et tilbud hvor det er andre betingelser eller prisjusteringer i perioden kan dette bli inkludert.

  • Prismatch gjelder for aktive privatkunder hos NorgesEnergi med et forventet årsforbruk opp til 50.000 kWh og maks 3 anlegg
  • Prismatch må registreres via Min side, og ikke per telefon, sosiale medier, chat eller epost
  • Du kan kun matche mot spotprisavtaler. Nettleie, fastprisavtaler, variable avtaler, avtaler med pristak, avtaler med bindingstid eller avtaler for kunder som produserer egen strøm omfattes ikke av prismatch
  • Prismatch kan ikke brukes hvis du benytter deg av et prissikringstilbud fra NorgesEnergi
  • Det gis ikke garanti for prisforskjeller mellom avtaler fremover i tid og prismatch kvalifiserer ikke til utbetaling
  • Prisene må være dagsaktuelle, allment tilgjengelige og tilgjengelige på strømleverandørens hjemmeside
  • Prismatch kan ikke benyttes mot avtaler med negativt påslag/minuspåslag eller mot avtaler med gratis strøm og kronesrabatter
  • Prismatch gjelder for den måneden du kontakter oss i og du kan kun matche en gang per kalendermåned
  • Samme avtale hos konkurrent kan kun prismatches én gang​

Se tidligere versjoner av vilkår for Prismatch.

Har du en strømleverandør som er billig over tid?

De fleste som har byttet strømleverandør de ti siste årene har byttet til NorgesEnergi (Kantar 2010-2020)

Bestill strøm med prismatch

Fant du ikke svar på det du lurte på?

Logg inn på Min side    Kontakt oss