Problemer med mobildata og MMS?

Vår enkle sjekkliste løser de fleste problemer med mobildata og MMS. 

Oppsett av mobildata og MMS

Følg sjekklisten for å løse problemet og komme tilbake på nett.

1. Sjekk at mobildata er aktivert

iPhone: Innstillinger – Velg Mobilnett – Aktiver Mobildata.
Dataroaming aktiveres under Mobildatavalg.

Android: Innstillinger – Velg Tilkoblinger – Velg Databruk – Aktiver Mobildata. Dataroaming aktiveres under Mobilnett etter Tilkoblinger.

Er mobildataen aktivert på telefonen, kan det være en god ide å sjekke hvor mye av den inkluderte mobildataen du har brukt.

Du får et rask overblikk over ditt forbruk i NorgesEnergi Mobil App eller Min side. Her kan du enkelt kjøpe mer data eller oppgradere til et abonnement med mer data.

 

2. Sjekk oppsett og innstillinger 

For at mobildata og MMS skal fungere må det være riktig oppsett på mobil din. 

Det kan hende at innstillingene ikke er satt opp riktig. Dette kan skje om du nylig har byttet mobiloperatør eller vært på reise i utlandet.

Hvis du har feil innstillinger, kan du enten legge inn oppsettet manuelt eller du kan nullstille nettverksinnstillingene på mobilen din. Da vil informasjonen hentes inn automatisk. 

 

Manuelt oppsett

APN/Tilgangspunktnavn: telenor.smart
MMS-APN: telenor.mms
MMS-proxy: mms-proxy.telenor.no
MMS-port: 8080
MMSC: http://mmsc
MCC: 242
MNC: 01
Godkjenningstype: PAP
APN-protokoll: IPv4/IPv6

Innstillingene over gjelder for de vanligste telefonene i dag, enkelte mobiler krever også at MMS-proxy og port kombineres på denne måten: mms-proxy.telenor.no:8080

 

Automatisk oppsett

iPhone: Gå til Innstillinger - Velg Mobilnett - Velg Mobildatanettverk - Bla ned og velg Nullstill innstillinger - Velg Nullstill

Android: Gå til Innstillinger - Velg Tilkoblinger - Velg Mobilnett - Velg Tilgangspunktnavn - Velg Tilbakestill til standard - Velg Nullstill

Merk at fremgangsmåten kan variere fra mobil til mobil.

 

Sperring

For å sjekke om abonnement ditt er sperret kan du logge inn på NorgesEnergi Mobil App eller Min side og sjekke. 

Gå til 'SIM-kort' i menyen for å få oversikt.