Logoen til NorgesEnergi

Vilkår Reisestrøm



Vilkår CashPoints fra Norwegian Reward/ Reisestrøm

25.05.2018

1. Partene og avtaleinngåelse
Denne avtalen om CashPoints fra Norwegian/Reisestrøm («Avtalen») er inngått mellom deg og NorgesEnergi AS («NorgesEnergi»). Avtalen inngås ved at du bekrefter aksept av Avtalen i forbindelse med din bestilling.

2. Om Reisestrøm
Reisestrøm er et konsept fra NorgesEnergi hvor du opptjener CashPoints fra Norwegian Reward (flyselskapet Norwegian sitt bonusprogram). Reisestrøm består av følgende produkter/ fordelsprodukter:

  • Strømproduktet «Strøm til innkjøpspris»
  • Fordelsproduktet «Sparepakken»
  • Fordelsproduktet «Vintertrygghet»

Avtalen består av:

  • Standard kraftleveringsavtale fremforhandlet mellom Energi Norge og Forbrukertilsynet. Se: https://www.forbrukertilsynet.no/lov-og-rett/standardkontrakter/standard-kraftleveringsavtale
  • Særvilkår NorgesEnergi
  • Produktvilkår «Strøm til innkjøpspris»
  • Fordelsproduktvilkår «Sparepakken»
  • Fordelsproduktvilkår «Vintertrygghet
  • Særvilkår for opptjening av CashPoints fra Norwegian Reward

For å kunne opptjene CashPoints må du også være eller bli medlem i Norwegian Reward. Ditt medlemskap i Norwegian Reward reguleres av egen avtale mellom deg og Norwegian.

3. Vilkår CashPoints fra Norwegian Reward
Avtalen innebærer at kunden opptjener CashPoints fra Norwegian Reward etter til enhver tid gjeldende satser. Norwegian Reward er flyselskapet Norwegians lojalitetsprogram. Med Norwegian menes i denne Avtalen Norwegian Air Shuttle ASA eller noen av dennes relevante datterselskaper. De til enhver tid gjeldende satsene for opptjening av CashPoints fremkommer på NorgesEnergi og Norwegian Reward sine websider. Nye kunder i NorgesEnergi mottar avtalte CashPoints fra Norwegian Reward ved oppstart av strømleveranse. Eksisterende kunder i NorgesEnergi, med annet produkt, som bestiller Reisestrøm, mottar for tiden 100 CashPoints fra Norwegian Reward ved avtaleinngåelse. Tilbudet gjelder kun 1 gang pr kunde. Kunder med Reisestrøm mottar CashPoints pr halvår de er kunde. Avtalen om CashPoints fra Norwegian Reward gjelder så lenge NorgesEnergi har avtale med Norwegian, og betingelsene for opptjening kan endres.

4. Opptjening
For å kunne opptjene CashPoints må kunden være eller bli medlem i Norwegian Reward. Kunden er ansvarlig for å oppgi gyldig Norwegian Reward-nummer til NorgesEnergi for å kunne motta dine CashPoints. Kundens medlemskap i Norwegian Reward reguleres av egen avtale mellom kunden og Norwegian.

5. Behandling av personopplysninger
I tillegg til hva som fremgår av personvernerklæringen til NorgesEnergi, se https://www.norgesenergi.no/om-oss/personvern/personvernerklaring, gjelder følgende for behandling av kundens personopplysninger i forbindelse med opptjening av CashPoints:

Bruk av personopplysninger: I den utstrekning det er nødvendig vil kundens personopplysninger bli brukt til å sikre riktig grunnlag for opptjening av CashPoints. Dette omfatter informasjon som kundeid, antall poeng, kampanjekode og rewardnummer. Opplysningene dine vil også bli brukt til å sende markedsføring knyttet til Avtalen.

Utlevering til Norwegian: I den grad Norwegian ikke allerede har ovennevnte informasjon vil NorgesEnergi utlevere opplysningene til Norwegian. Norwegian er behandlingsansvarlig for de mottatte personopplysningene, og videre behandling skjer i medhold av medlemsbetingelsene og personvernerklæringen for Norwegian Reward.

For nærmere informasjon om vilkårene, herunder bestemmelser knyttet til personvern og behandling og bruk av personopplysninger samt fordeler tilknyttet medlemskapet i Norwegian Reward, se https://no.norwegianreward.com/om-oss/medlemsbetingelser.  



Vilkår for Vintertrygghet

25.05.2018

1. Partene og avtaleinngåelse 
Denne avtalen om Vintertrygghet («Avtalen») er inngått mellom deg og NorgesEnergi AS («NorgesEnergi»). Avtalen inngås ved at du bekrefter aksept av Avtalen i forbindelse med din bestilling. 

2. Om Vintertrygghet  
Vintertrygghet er et konsept fra NorgesEnergi hvor du har du en mulighet til å velge en trygg og forutsigbar fastpris i de kalde vintermånedene. Vintertrygghet er et fordelsprodukt tilknytte din strømavtale.

Avtalen består av:

  • Standard kraftleveringsavtale fremforhandlet mellom Energi Norge og Forbrukertilsynet. Se: https://www.forbrukertilsynet.no/lov-og-rett/standardkontrakter/standard-kraftleveringsavtale  
  • Særvilkår NorgesEnergi
  • Produktvilkår tilknyttet din strømavtale
  • Særvilkår for Vintertrygghet

3. Produkt 
Produktet som leveres er Vintertrygghet. Tjenesten er et selvstendig produkt og reguleres av vilkårene i denne Avtalen. Oppdatert produktinnhold i Vintertrygghet finnes til enhver tid på norgesenergi.no.

4. Produktinnhold 
Vintertrygghet innebærer at NorgesEnergi overvåker kraftmarkedet for kunden, med målsetting om å tilby kunden mulighet for beskyttelse mot høye strømpriser i utsatte perioder. Dette gjøres gjennom å tilby kunden en fastpris for gitte perioder gjennom året. Slike tilbud vil inneholde informasjon om NorgesEnergi sin markedsvurdering og/eller konkrete tilbud om en fastpris. Kunden velger deretter på selvstendig grunnlag om de mottatte tilbud benyttes. NorgesEnergi har intet erstatningsansvar overfor kunden i forhold til markedsvurderingene, med mindre NorgesEnergi har opptrådt grovt uaktsomt.

5. Nærmere om fastpris 
Som en del av Vintertrygghet kan kunden velge fastpris for en gitt periode. Inngått fastpris er bindende for hele perioden. Dersom kundens produkt er et garantiprodukt, inngår ikke fastprisperioden i garantiberegningen. Dersom kunden avbryter fastprisleveransen før utløpet av avtalt periode er kunden ansvarlig for NorgesEnergi sitt økonomiske tap ved at leveransen ikke fullføres. Det økonomiske tapet beregnes etter alminnelige erstatningsrettslige prinsipper. Dette punktet erstatter § 3-1 Standard kraftleveringsavtale. 

6. Leveringsvolum 
Fastpris i henhold til disse vilkårene begrenses til et leveringsvolum som tilsvarer kundens gjennomsnittlige kraftforbruk de siste 3 årene, for den perioden fastpris gis. Ved forbruksendringer ut over +/- 10 % i avregningsperioden kan selger etteravregne merutgifter i henhold til veid forbruksmønster gjennom hele året. NorgesEnergi avregner etter NordPool ASAs områdepris (spotpris) med et påslag på 3,60 øre/kWh inkl. mva i handels/servicekostnader. Dette punktet erstatter de generelle vilkårenes § 3-1.

7. Offentlig regulering av kraftmarkedet
Fastpris i henhold til disse vilkårene gjelder ikke dersom det vedtas iverksettelse av tiltak som er hjemlet i kap. 6 i Energiloven av 29.06.1990 nr. 50, og disse tiltakene påvirker NorgesEnergi sin mulighet til å levere elektrisk kraft som forutsatt til kunden. I slike tilfeller vil kundene bli varslet direkte eller på Min side dersom avtalt med kunden. Fastpris vil være suspendert inntil myndighetene avvikler innførte tiltak og normal leveranse kan gjenopptas. 

Punktene 5, 6 og 7 erstatter Standard kraftleveringsavtale § 3-1. 

8. Kommunikasjon 
Kunden kan velge å motta kommunikasjon via e-post eller sms. Kunden er selv ansvarlig for at e-postadresse og mobilnummer til enhver tid er oppdatert. Dersom kunden ønsker å benytte seg av tilbud i Vintertrygghet, må kunden informere NorgesEnergi enten via norgesenergi.no eller muntlig pr telefon. På norgesenergi.no eller Kundeservice oppgis de til enhver tid gjeldende og oppdaterte priser.

9. Behandling av personopplysninger 
Vår personvernerklæring inneholder informasjon om hvordan NorgesEnergi behandler personopplysninger. Vi anbefaler kunden å lese denne. Se https://www.norgesenergi.no/om-oss/personvern.

10. Betaling 
Vintertrygghet faktureres på kundens strømfaktura fra NorgesEnergi. Betaling for Vintertrygghet beregnes for den tid kunden har hatt produktet, og avregning foretas etterskuddsvis. Vintertrygghet faktureres i henhold til den til enhver tid gjeldende pris og vilkår som fremkommer på norgesenergi.no.

11. Endring 
NorgesEnergi kan endre innholdet i og prisen for Vintertrygghet. Endring av innhold foretas med 3 ukers varsel og meldes direkte til kunden eller på Min side dersom avtalt med kunden. Såfremt kunden melder oppsigelse av Vintertrygghet etter at det er varslet om slik endring og før endringen trer i kraft, vil kunden kun bli avregnet for perioden frem til endringen trer i kraft og da til tidligere kostnad for Vintertrygghet

12. Oppsigelse 
Vintertrygghet kan sies opp av begge parter. Oppsigelse fra kunden kan gjøres umiddelbart og uten oppsigelsestid via norgesenergi.no, eller til Kundeservice på telefon 38 10 00 80. Ved oppsigelse fra NorgesEnergi sin side gjelder en oppsigelsestid på 3 uker. Oppsigelse av Vintertrygghet har ikke virkning for eventuell avtale som er inngått om fastpris, jf. pkt 3 ovenfor.

13. Angrerett 
Dersom avtale om kjøp inngås ved fjernsalg eller salg utenfor fast utsalgssted, har privatpersoner 14 dagers angrefrist i henhold til bestemmelsene i lov om angrerett. Melding om bruk av angreretten må sendes skriftlig til NorgesEnergi innen angrefristen utløper.



Forsikringsbevis og forsikringsvilkår Sparepakken

  • Gjeldende fra 25.5.2018. Avløser vilkår av 1.1.2018
  • Sparepakken dekker strømfakturaen ved Sykmelding og ufrivillig Arbeidsledighet/permittering
  • Sparepakken dekker Egenandelsfritak ved lynnedslag og elektriske fenomenskader


Forsikringsbevis

For Sparepakken gjelder Forsikringsbeviset, Forsikringsvilkårene og Forsikringsavtalen mellom NorgesEnergi og AIU. Forøvrig gjelder Lov om forsikringsavtaler av 16. juni 1989, nr. 69 (FAL), og norsk lovgivning ellers, dog slik at vilkårene går foran der de skiller seg fra lovbestemmelser som kan fravikes.  

Forsikringstaker 
NorgesEnergi AS 
(heretter kalt NorgesEnergi)
Forsikringsselskap 
AmTrust International Underwriters DAC 
(heretter kalt AIU)


Betalingsfritak og Egenandelsfritak med Sparepakken

  • Blir Kunden sykmeldt i mer enn 30 dager, dekker Betalingsfritaket strømfakturaen (inkl. nettleie ved gjennomfakturering) fra NorgesEnergi – minimum 1 000 kroner per måned i inntil 4 måneder
  • Blir Kunden ufrivillig arbeidsledig eller permittert i mer enn 30 dager, dekker Betalingsfritaket strømfakturaen (inkl. nettleie ved gjennomfakturering) fra NorgesEnergi – minimum 1 000 kroner per måned i inntil 4 måneder
  • Blir Kunden rammet av lynnedslag eller elektrisk fenomenskade – dekker Egenandelsfritak egenandelen på Kundens innbo- og løsøreforsikring (innbo-, villa-, og fritidsboligforsikring) med inntil 5 000 kroner, for skade som skyldes lynnedslag eller annet Elektrisk fenomen som kortslutning, lysbue, overslag eller overspenning

Hvem og hvor forsikringen gjelder

Forsikringen gjelder privatkunder (Kunder) som har strømavtale med NorgesEnergi og som har inngått avtale om Sparepakken. Sparepakken gjelder også Kundens ektefelle/partner/samboer. Kunden må ha fast bostedsadresse i Norge og være medlem av Norsk Folketrygd. Betalingsfritaket gjelder den strømmåleren Sparepakken er knyttet til. 

Ikrafttredelse og opphør av forsikring

Forsikringen gjelder fra den dato Kunden har inngått avtale med NorgesEnergi om Sparepakken og avtalen er registrert på Kundens strømavtale. Gjeldende forsikringsperiode fremkommer på Kundens strømfaktura fra NorgesEnergi. Forsikringen opphører dersom Kunden sier opp sin avtale om Sparepakken eller den dagen Kunden ikke lenger er strømkunde hos NorgesEnergi. 

Melding av skade

Søknad om Betalingsfritak eller Egenandelsfritak skal meldes her. 

Skadeservice   
v/Insurance Management Administration & Advisors AS (IMAA) 
Postboks 165, 3571 Ål, telefon 38 10 00 83 
betalingsfritak@norgesenergi.no 

Søknad om erstatning må sendes innen 12 måneder etter at Kunden fikk kunnskap om de forhold som begrunner søknaden. Hvis ikke mister Kunden retten til erstatning, jfr. FAL §§ 8-5 og 18-5. 

Reklamasjon og klage 

Dersom Kunden mener Selskapet har gjort feil i saker som gjelder forsikringsavtalen eller erstatningsoppgjøret, kan Kunden kontakte: AIU sin generalagent AmTrust Nordic AB, Hamngatan 11, 11147 Stockholm, klagomal@amtrustgroup.com eller Finansklagenemnda: Postboks 53 Skøyen, 0212 Oslo, telefon: 23 13 19 60, firmapost@finkn.no.   

Forsikringsvilkår for Sparepakken - Betalingsfritak og Egenandelsfritak 

Gjeldende fra 25.5.2018. Avløser vilkår av 1.1.2018 

1. INNLEDNING 
Forsikringsvilkårene (vilkårene) inneholder nærmere opplysninger om Betalingsfritaket Kunden har rett til ved Sykmelding, ufrivillig Arbeidsledighet og Egenandelsfritak ved lynnedslag eller annen elektrisk fenomenskade i hjemmet.

Vilkårenes unntak og begrensninger er også beskrevet. Enkelte ord i vilkårene med spesiell betydning er forklart under overskriften DEFINISJONER.

2. MEDLEMSKAP I FORSIKRINGSORDNINGEN 
Forsikringen gjelder privatkunder (Kunder) som har strømavtale med NorgesEnergi og som har inngått avtale om Sparepakken, samt Kundens ektefelle/partner/samboer. Kunden må ha fast bostedsadresse i Norge og være medlem av Norsk Folketrygd.

3. DEFINISJONER 
- Forsikringsselskap (Selskapet): AmTrust International Underwriters DAC, registreringsnummer 169384,  
40 Westland Row, Dublin 2, Ireland (heretter kalt AIU). 
AIU fungerer som forsikringsgiver og har tillatelse fra og er under tilsyn av Central Bank of Ireland og er lisensiert for grenseoverskridende virksomhet basert i Norge. 
- Forsikringstaker: NorgesEnergi AS (NorgesEnergi) 
- Forsikret/Kunde: Privatkunde som har inngått avtale om Sparepakken med NorgesEnergi 
- Forsikringsavtalen: Avtale om kollektiv forsikring – Betalingsfritak og Egenandelsfritak, mellom NorgesEnergi og Selskapet 
- Ufrivillig Arbeidsledighet/permittering: Kundens arbeidsforhold har opphørt og Kunden er registrert hos NAV. Arbeidsledigheten må ikke være en følge av midlertidig ansettelse eller sesongarbeid, skyldes frivillig oppsigelse eller oppsigelse på grunn av Kundens eget mislighold, streik eller en form for ulovlig handling fra Kundens side 
- Sykmeldt/Sykmelding: Kunden må være sykmeldt 
- Egenandelsfritak: Egenandel på Kundens innbo- og løsøreforsikring (hjem-, villa-, og fritidsboligforsikring) i forbindelse med skade som følge av lynnedslag eller annet Elektrisk fenomen 
- Elektrisk fenomen: Uforutsett kortslutning, lysbue, overslag og overspenning som fører til skade på eller tap av Kundens innbo og løsøre 

4. BETALINGSFRITAK OG FORSIKRINGSSUM

4.1 Betalingsfritak ved Sykmelding 

4.1.1 Vilkår for erstatning 

Rett til Betalingsfritak gjelder for ulykkestilfelle og/eller sykdom som inntreffer etter Sparepakkens startdato.

Retten til Betalingsfritak inntrer når Kunden har vært sykmeldt innenfor forsikringsperioden i minst 30 dager sammenhengende. Erstatningsutbetaling etterbetales tilbake til dag 1.

Det må fremlegges sykmelding fra lege hvor Kundens diagnose fremgår, samt at Kunden er under behandling av lege så lenge Sykmeldingsperioden varer. Selskapet kan kreve at Kunden underlegges vurdering av en uavhengig lege. Kunden kan ikke fremme nytt krav om Betalingsfritak for samme lidelse de 12 påfølgende månedene etter friskmelding. 

4.1.2 Forsikringssum og erstatningsberegning 

Betalingsfritaket dekker fakturert strømforbruk fra NorgesEnergi (inkl. nettleie ved gjennomfakturering) hos Kunden for den strømmåleren Sparepakken er knyttet til. Betalingsfritaket gjelder i inntil 4 måneder. Erstatnings-utbetalingen utgjør minimum 1 000 kroner per måned. 

Etter 30 dager med sammenhengende sykmelding, beregnes erstatning i forhold til antall dager sykmeldings-perioden varer. Selskapet erstatter 1/30 av månedlig strømforbruk for hver dag med sykmelding, minimum  1 000 kroner per 30 dager i inntil 4 måneder. Beregnet erstatningsbeløp godskrives Kundens strømfaktura hos NorgesEnergi og Kunden får tilsvarende reduksjon på sin strømfaktura. Utgjør erstatning for målt strømforbruk mindre enn 1 000 kroner per 30 dager, vil det overskytende tilfalle Kunden i henhold til NorgesEnergi sine oppgjørsrutiner.

Dersom det går kortere tid enn 30 dager mellom to sykefravær som har samme årsak, regnes disse som samme sykefravær.

4.2 Betalingsfritak ved ufrivillig Arbeidsledighet/ permittering

4.2.1 Vilkår for erstatning

Rett til Betalingsfritak gjelder ved ufrivillig arbeidsledighet/permittering som inntreffer etter Sparepakkens startdato.

Betalingsfritaket gjelder ikke som følge av oppsigelse/ varsling om oppsigelse som ble gitt før Sparepakkens startdato.

Retten til erstatningsutbetaling inntrer etter at Kunden har vært arbeidsledig innenfor forsikringsperioden, i minst 30 dager sammenhengende. Erstatningsutbetaling etterbetales tilbake til dag 1.

Det må fremlegges kopi av varsel om oppsigelse/ overtallighet fra arbeidsgiver, årsak og dato for ikrafttredelse for oppsigelsen, samt dokumentasjon fra NAV som viser at Kunden er registrert som arbeidsledig og har rett til å motta dagpenger.

Selskapet utbetaler ingen erstatning for arbeidsledighet dersom arbeidsledigheten skyldes:

a) Midlertidig ansettelse eller sesongarbeid 

b) Frivillig oppsigelse eller oppsigelse på grunn av Kundens eget mislighold 

c) Streik eller en form for ulovlig handling fra Kundens side

4.2.2 Forsikringssum og erstatningsberegning 

Betalingsfritaket dekker fakturert strømforbruk fra NorgesEnergi (inkl. nettleie ved gjennomfakturering) hos Kunden for den strømmåleren Sparepakken er knyttet til. Betalingsfritaket gjelder i inntil 4 måneder. Erstatningsutbetalingen utgjør minimum 1 000 kroner per måned.

Etter 30 dager med sammenhengende arbeidsledighet/permittering, beregnes erstatning i forhold til antall dager arbeidsledigheten varer. Selskapet erstatter 1/30 av månedlig strømforbruk for hver dag med arbeidsledighet, minimum 1 000 kroner per 30 dager i inntil 4 måneder. Beregnet erstatningsbeløp godskrives Kundens strømfaktura hos NorgesEnergi og Kunden får tilsvarende reduksjon på sin strømfaktura. Utgjør erstatning for målt strømforbruk mindre enn 1 000 kroner per 30 dager, vil det overskytende beløpet tilfalle Kunden i henhold til NorgesEnergi sine oppgjørsrutiner.

4.3 EGENANDELSFRITAK

4.3.1 Vilkår for erstatning 

Egenandelsfritak dekker Kundens egenandel på innbo- og løsøreforsikring (innbo-, villa-, og fritidsboligforsikring) for skade som skyldes lynnedslag eller annet Elektrisk fenomen. Det forutsettes at Kunden dokumenterer å ha mottatt forsikringsoppgjør fra sitt innbo- og løsøreforsikringsselskap (innbo-, villa-, og fritidsboligforsikring). 

4.3.2 Forsikringssum og erstatningsberegning

Erstatningen er begrenset til Kundens egenandel, maksimalt 5 000 kroner. Utbetalingen skjer direkte til Kunden.

5. OVERTREDELSE AV SIKKERHETSFORSKRIFT

Har Kunden ved erstatningsberegning for innbo- og løsøre fått en avkortning fra sitt forsikringsselskap som følge av overtredelse av sikkerhetsforskriftene, vil erstatning under Egenandelsfritak også kunne bli vurdert, jfr. FAL § 4-8

6. FORHOLDET MELLOM DE ULIKE FORSIKRINGENE

Kunden har ikke krav på Betalingsfritak for Sykmelding og ufrivillig Arbeidsledighet/permittering samtidig. Utbetaling under punkt 4.1. fratar ikke Kunden rett til senere utbetaling under punkt 4.2. eller motsatt. Selskapets ansvar er allikevel begrenset til totalt 4 månedlige ytelser per 12 måneder.

7. PREMIE, VARIGHET, ENDRING, OPPSIGELSE 

Forsikringen gjelder fra den dato Kunden har inngått avtale med NorgesEnergi om Sparepakken, innenfor forsikringsperioden som er angitt på Kundens strømfaktura. 

Prisen for Sparepakken fremgår av og inkluderes i Kundens strømfaktura fra NorgesEnergi og belastes i henhold til avtalte betalingsterminer. Selskapet kan endre premien og vilkårene i forsikringstiden med 30 dagers varsel. 

Ved manglende betaling av strømfakturaen, opphører Sparepakken samtidig med at strømavtalen med NorgesEnergi opphører. Dersom Kundens strømavtale gjenopptas, vil Sparepakken tre i kraft igjen og Selskapets ansvar løper fra dagen etter at utestående premiebeløp er betalt.

8. GENERELLE VILKÅR

Dersom Kunden gjør seg skyldig i svik mot Selskapet, mister Kunden ethvert krav mot Selskapet i anledning samme hendelse, jfr. FAL §§ 4-2, 1. ledd og 13-2, 1. ledd. Dersom Kunden ellers har forsømt sin opplysningsplikt, og det bare ikke er lite å legge vedkommende til last, kan Selskapets ansvar settes ned eller falle helt bort, jfr. FAL §§ 4-2, 2. ledd og 13-2, 2. ledd.

9. MELDING AV SKADE

Søknad om Betalingsfritak eller Egenandelsfritak skal uten ugrunnet opphold meldes på: www.norgesenergi.no 

Skadeservice v/IMAA 
Postboks 165, 3571 Ål, telefon 38 10 00 83 
betalingsfritak@norgesenergi.no 

Avhengig av hvilken forsikringsdekning det søkes erstatning for, skal følgende dokumentasjon fremlegges:

Betalingsfritak: 
- I forbindelse med sykmelding: Kopi av sykmelding med angivelse av årsak og varighet 
- I forbindelse med ufrivillig arbeidsledighet/permittering: Kopi av varsel om oppsigelse/overtallighet fra arbeidsgiver, årsak til oppsigelsen og dato for ikrafttredelse av oppsigelsen, samt bekreftelse på registrering som arbeidsledig hos NAV

Egenandelsfritak:  
Dokumentasjon fra Kundens forsikringsselskap for innbo- og løsøreforsikring (innbo-, villa- og fritidsboligforsikring) på at erstatningsmessig skade som skyldes lynnedslag eller annet Elektrisk fenomen er utbetalt. 

10. FRIST FOR Å MELDE SKADE

Dersom Kunden ikke har sendt kravet til Skadeservice innen 12 måneder etter at Kunden fikk kunnskap om de forhold som begrunner kravet, mister Kunden retten til erstatning under Betalingsfritak eller Egenandelsfritak, jfr. FAL  
§§ 8-5 og 18-5. 

11. REKLAMASJON OG KLAGE

Dersom Kunden mener Selskapet har gjort feil i saker som gjelder forsikringsavtalen eller erstatningsoppgjøret, kan Kunden kontakte: AIU sin generalagent  AmTrust Nordic AB, Hamngatan 11, 11147 Stockholm, klagomal@amtrustgroup.se eller Finansklagenemnda: Postboks 53 Skøyen, 0212 Oslo, telefon: 23 13 19 60, firmapost@finkn.no.   

12. LOVVALG

Forsikringsavtalen er underlagt norsk rett. Tvister avgjøres av norsk domstol.

13. FORCE MAJEURE

Selskapet er ikke ansvarlig for skader som oppstår som følge av krig, krigslignende hendelser, borgerkrig, militære øvelser, revolusjon, opprør, styringsmakters inngrep, beslag, streik, lockout, blokade eller lignende hendelser.

14. Transaksjoner i strid med gjeldende sanksjonsforskrifter 

Forsikringsselskapet svarer ikke for skadeutbetalinger som strider mot sanksjoner eller embargoer bestemt av EU eller Norge. Dette gjelder også sanksjoner eller embargoer vedtatt av USA, så lenge disse ikke er i strid med europeiske eller norske lover eller regler. Hvis en skadeutbetaling ikke når mottakeren på grunn av sanksjoner skal AmTrust International Underwriters DAC anses å ha oppfylt sine forpliktelser i henhold til forsikringsavtalen. Hvis det fremkommer at forsikringstakeren, forsikret objekt eller sikrede er utsatt for sanksjoner eller embargoer har forsikringsselskapet rett til å si opp forsikringen. 

AMTRUSTS RETNINGSLINJER FOR PERSONVERN 

I forbindelse med at du har meldt interesse for eller kjøpt en forsikring, kommer AmTrust (nærmere definert nedenfor) til å behandle dine personopplysninger. Med ”AmTrust” eller ”vi” menes her følgende selskaper i AmTrust-konsernet: AmTrust Nordic AB (org. nr. 556737-0431) og AmTrust International Underwriters DAC (reg. nr. 169384). Det AmTrust-selskap som behandler dine personopplysninger regnes som behandlingsansvarlig.

Disse retningslinjene er et sammendrag av hvordan AmTrust behandler dine personopplysninger og hvilke rettigheter du har i forbindelse med behandlingen. Nærmere informasjon om AmTrust sin behandling av personopplysninger finnes i vår personvernpolicy som du finner på vår hjemmeside www.amtrustnordic.se eller som du kan få en kopi av ved å kontakte AmTrust sitt personvernombud på www.amtrustnordic.se

1. Hvilken informasjon samler AmTrust inn?

Personopplysningene vi behandler er først og fremst de opplysningene du selv gir oss. Vi kan imidlertid også innhente opplysninger fra tredjepart, f.eks. offentlige registre, forsikringsmeglere, skade-takseringspersonell eller andre av våre samarbeidspartnere. Personopplysningene vi kan komme til å behandle om deg er: 

- Generelle identifikasjons- og kontaktopplysninger, samt annen informasjon som gjør det mulig for oss å levere produkter og tjenester til deg
- Økonomisk informasjon og kontoopplysninger
- Informasjon vi må behandle i henhold til lov, for eksempel informasjon som er nødvendig for å oppdage, hindre og utrede bedrageri eller utføre kontroll mot økonomiske sanksjonslister
- Opptak av telefonsamtaler
- Preferanser for markedsføring

Under forutsetning av at du gir ditt samtykke til slik behandling,  kan vi også komme til å innhente sensitive personopplysninger for eksempel om helse og tilknytning til fagforening. 

2. Hva gjør AmTrust med informasjonen din?

Behandling av personopplysninger skjer først og fremst hvis slik behandling er nødvendig for å oppfylle AmTrust sine avtalemessige forpliktelser overfor deg eller hvis det er nødvendig som følge av lovkrav. Vi kan også komme til å behandle personopplysninger eksempelvis i forbindelse med  markedsføring eller produktutvikling. Personopplysninger som ikke lenger er nødvendige for å oppfylle formålene som er angitt i denne policyen, blir slettet. 

3. Overføring av personopplysninger

AmTrust kan, hvis det er nødvendig, gi dine personopplysninger til andre selskaper innen samme konsern, distribusjonspartnere, tjenesteleverandører eller statlige og andre offentlige myndigheter eller organer. Personopplysningene kan også komme til å bli behandlet utenfor EU/EØS. AmTrust kommer derimot bare til å overføre dine personopplysninger til land utenfor EU/EØS hvis mottakerlandet har et beskyttelsesnivå som anses som tilstrekkelig av EU, eller i andre tilfeller, hvis mottakeren har forpliktet seg til å beskytte dine personopplysninger i henhold til EU-lovgivning. 

4. Dine rettigheter

Du har rett til å; 
- Nekte markedsføring
- Endre dine preferanser for markedsføring 
- Be om innsyn i registre med hensyn til hvilke personopplysninger vi behandler om deg 
- Tilbakekalle ditt samtykke til behandling av sensitive personopplysninger 

Klage på AmTrusts behandling av personopplysninger til relevant tilsynsmyndighet for personopplysningshåndtering

I visse tilfeller har du også rett til å få opplysningene dine slettet eller rettet, til å begrense eller protestere på behandling av personopplysninger, få en kopi av personopplysningene dine i et vanlig lesbart format (dataportabilitet), samt motsette deg automatisert beslutningstaking, inklusiv profilering.

Ønsker du å kontakte AmTrust angående vår behandling av personopplysninger, eller vil du utøve dine rettigheter i henhold til ovenstående, kan du kontakte AmTrusts personvernombud på følgende adresser:

Gjelder spørsmålet AmTrust International Underwriters DAC:   
AmTrust International Underwriters DAC, 40 Westland Row, Dublin 2, Irland

Gjelder spørsmålet AmTrust Nordic AB:  
Data Protection Officer, AmTrust International, 2 Minister Court, Mincing Lane, London EC3R 7BB England

AmTrust sin fullstendige personvernpolicy samt kontaktopplysninger til samtlige AmTrust-selskaper er tilgjengelig på vår hjemmeside www.amtrustnordic.se.