Se opp for svindel på nett under Black Week
Ikke klikk, undersøk først. Da øker du sjansen for å få julegavene trygt hjem.
Publisert: 02/11/2023
Hovedbilde: mostphotos.com
Med redusert kjøpekraft på grunn av renteoppgang og høyere priser på mat, strøm og forbruksvarer, skal det godt gjøres å holde igjen på impulskontrollen når butikkene lokker med gode rabatter under Black Week.
Gir du etter for trangen til å klikke uhemmet på nettannonser i håp om å få unnagjort julehandelen på en-to-tre, kan det i verste fall koste deg mer enn du sparer. Derfor er det viktig å være observant. Lær deg hva du bør se etter for å unngå å bli lurt.
"280.000 nordmenn har blitt lurt av falske nettbutikker det siste året."
- Klarna
Det er dessverre mange som taper i kampen om de gode tilbudene. I følge Klarna har 280.000 nordmenn blitt lurt av falske nettbutikker det siste året. Nettsvindel er i økende grad konsentrert rundt dyrere produkter og større kjøp.
Mye svindelforsøk før jul
Phishingmetoden er en av de største truslene på nettet og svindlerne har blitt veldige dyktige i å forfalske informasjon. De benytter alle kanaler: e-post, sms, Whatsapp, Messenger, Facebook og Instagram. I tillegg blir forsøkene mer og mer utspekulerte og svindlerne bruker i større grad kunstig intelligens (KI) til å gjøre svindelforsøkene mer troverdige.

Hva er phishing?
Phishing er en form for sosial manipulering hvor en angriper forsøker å lure noen til å utføre en handling, for eksempel åpne et e-postvedlegg, klikke på en lenke eller betale en falsk regning. (Kilde: Datatilsynet)
De samme variantene hvert år
Selv om det er mange kreative og avanserte svindelforsøk der ute, kommer også de samme gjengangerne tilbake – år etter år. En av «klassikerne» som benyttes mest er meldingen fra «Posten» eller «DHL».
«Vi har mottatt pakken din, du må betale 27,49 NOK for å behandle leveringen av pakken din.»
Grunnen til at de gamle metodene fortsatt brukes er fordi de sendes ut til veldig mange. Selv om de fleste av forsøkene mislykkes, gjør likevel det store omfanget av disse meldingene det svært lønnsomt for de kriminelle. For hvem venter vel ikke på en pakke i ny og ne?
Sjekk om pakken er på vei
Lurer du på hvordan det går med den reelle forsendelsen din, ikke klikk på lenker på e-post eller SMS. Det er tryggest å laste ned pakkesporingsapper via Google Play eller AppStore. Alle leveringstjenester som Posten, PostNord, DHL, og HeltHjem har egne apper hvor du kan spore forsendelsen. Du kan også søke etter en pakke via deres offisielle nettsider.
Stadig nye svindelmetoder
Det har også vært tilfeller av biler som har kjørt rundt i tett befolkede områder og sendt ut falske sms-er til alle mobiltelefoner i nærheten. Tidligere i høst opplevde mange tusen i Oslo og Bergen å få melding om at tilgangen til bankkontoen var begrenset og at de måtte legge inn kortnummer via en link for å få åpnet den igjen. Dersom man legger igjen informasjonen sin på slike falske nettsider har svindlerne full tilgang til kontoen og kan tappe denne før man får sukk for seg.

Vi sender deg varsel dersom dine personlige opplysninger kommer på avveie. Vårt kundesenter er åpent 24/7.
Våre tips: Slik får du en trygg julehandel på nett
#1: Sjekk om tilbudet er ekte
Det florerer av falske tilbud i sosiale medier. Er du i tvil, ikke klikk på lenker for annonserte varer, men søk heller opp nettbutikken via Google og se om du finner tilbudet på nettsiden. Ser du store prisreduksjoner eller annonser for varer som er vanskelig å få tak i, vær ekstra skeptisk. Skriver media at det er leveringsproblemer på bestemte varer, stol på dette og ikke på annonsen som dukker opp i feeden din.
#2: Sjekk at nettbutikken er ekte
- Sjekk at nettadressen er skrevet riktig.
- Nettbutikk med manglende eller feil kontaktinfo kan være falsk
- Klikk på hengelåsen ved nettadressen og sjekk sertifikatet
- Se etter logoen til Trygg e-Handel
- Sjekk ut om butikken har kundeanmeldelser hvis du ikke kjenner til den fra før. Er det godt engasjement på butikkens sosiale mediekanaler, med mange følgere og interaksjoner, er dette en positiv indikator.
Be om hjelp hvis det har gått galt
Det er fort gjort å gå i fella, men det er heldigvis hjelp å få.
• Har du kjøpt en vare i en falsk nettbutikk, ta kontakt med banken din.
• Har du blitt utsatt for svindel eller identitetstyveri? Dersom du har ID-sikring hos NorgesEnergi kan du få hjelp av vårt supportteam.
Ring vår døgnåpne support-telefon på 67 57 58 17.