Ansatte i NorgesEnergi blir ringevenner
Publisert: 12/06/2020
Sommer, sol og ferie er noe de fleste gleder seg til. Men lyse sommerdager kan også være mørke.
– Det skal ikke så mye til for å lyse opp hverdagen til en som kjenner seg alene, sier den nybakte ringevennen Hildegunn.
Ansatte i NorgesEnergi har blitt ringevenner for Røde Kors, og med konseptet Ringevenn håper Røde Kors å nå ut til flere som kjenner på ensomhet og isolasjon.
"Det å bidra til at noen andre får det litt bedre føles bra. Jeg har alltid vært opptatt av gi noe tilbake til samfunnet, enten det er som dugnader for det lokale idrettslaget, søppelplukking i naturen eller å stille opp for noen som trenger det"
- Hildegunn Skage Teinum

Hildegunn Skage Teinum er en av de ansatte i NorgesEnergi som har valgt å bli Ringevenn gjennom Røde Kors. Foto: Josefine Skage Teinum
Hildegunn har selv kjent på ensomhet, spesielt de gangene hun flyttet til nye steder for å studere. Hun husker også godt hvor ensomt det føltes å være nybakt mor uten nettverk av andre som var hjemme på dagtid.
– Jeg tror alle mennesker har kjent på følelsen av ensomhet i større eller mindre grad i perioder i livet, reflekterer hun.
Viktig med næringsliv
Røde Kors har i mange år hatt tjenesten Besøksvenn. Da alt stengte ned grunnet Covid-19 i mars i år, måtte Røde Kors tenke nytt og Ringevenn ble lansert som et alternativ.
Røde Kors sier koronasituasjonen har vært avgjørende for at tjenesten lanseres nå, men tror at ringevnn kan være en fin tjeneste også på lengre sikt. Ringevenn skiller seg fra andre hjelpetelefontjenester ved at man får en fast person å snakke med.
— Ringevenn skiller seg fra andre hjelpetelefontjenester ved at man får en fast person å snakke med. Selv om verden er i ferd med å åpne, så varsler jo myndighetene at vi vil kunne ha koronatiltak over lengre tid, sier Stine Pernille Kjos i Oslo Røde Kors.

Stine Pernille Kjos, Røde Kors
"NorgesEnergi hjelper til med å gjøre hverdagen bedre for mange som trenger et medmenneske å snakke med"
- Stine Pernille Kjos
Hva tror du skjedde da vi utfordret folk til å lyse opp hverdagen for andre?
Ringevenn eller ring en venn
Hans- Erik Ramsdal er administrerende direktør i NorgesEnergi og er glad for initiativet.
– Vi er glad for at vår kompetanse og energi kan komme til nytte, sier han og forklarer at lavprisselskapet har oppfordret alle ansatte som ønsker det, om å stille opp som Ringevenn for Røde Kors.

"Vi er glad for at vår kompetanse og energi kan komme til nytte."
- Hans-Erik Ramsdal
Mange ansatte på alle nivåer i NorgesEnergis organisasjon har meldt seg, og de får frigitt arbeidstid for å snakke med mennesker som trenger noen å snakke med.
– Å lyse opp hverdagen til folk kan være enklere enn man tror. Ofte handler det bare om å være villig til å lytte og prate litt, understreker Ramsdal.
– Alle bedrifter og organisasjoner bør se på hva slags muligheter de har for å bidra til å løse samfunnsutfordringer. Vi i NorgesEnergi har mye kundekontakt, og det var derfor naturlig for oss å sjekke om vår kompetanse kunne komme til nytte for Røde Kors. Det kunne den, sier Hans-Erik Ramsdal, administrerende direktør i NorgesEnergi
Røde Kors setter pris på at NorgesEnergi har engasjert seg
– Vi er veldig glade for at NorgesEnergi hjelper oss med å gjøre hverdagen bedre for de som trenger et fast medmenneske å snakke med, sier Kjos i Oslo Røde Kors og legger til at det gir både energi og vitalitet til aktivitetene de har samtidig som det er med å øke tilgangen til frivillige.
Hans-Erik Ramsdal i NorgesEnergi har en oppfordring til alle:
– Dersom vi har kunder eller forretningspartnere som også har lyst til å bli med å redusere ensomheten i samfunnet, oppfordrer jeg dem til å ta direkte kontakt med Røde Kors. Og om du ikke ønsker å forplikte deg til å bli Ringevenn, så husk i alle fall å ringe en venn.