Logoen til NorgesEnergi

Nye regler ved flytting

På grunn av Elhub, en ny felles datahub for hele energibransjen, finnes det nå noen nye regler du må forholde deg til når du skal flytte.



De nye reglene innebærer at du fra nå av alltid må du ta kontakt med oss når du skal melde flytting. Du kan altså ikke lenger melde flytting til nettselskapet ditt. I tillegg må du melde utflytting fra din gamle adresse i forkant av at du flytter. Du kan altså ikke lenger melde utflytting tilbake i tid.



Melde utflytting i forkant – derfor bør du huske det

Tidligere har det vært svært vanlig å melde utflytting først etter man har flyttet ut fra sin gamle bolig. Det som nå gjør det ekstra viktig å huske å melde utflytting i forkant, er at det kan få økonomiske konsekvenser å glemme det. Glemmer du det, vil du nemlig måtte betale for strømmen i din gamle bolig helt til ny eier bestiller strøm. Hvis du da er uheldig ved at ny eier glemmer å bestille strøm, kan du plutselig risikere å måtte betale for strøm på din gamle adresse lenge etter du har flyttet.

Regelen gjelder imidlertid kun for utflytting – og ikke innflytting. Har du glemt å bestille strøm til din nye bolig før du flyttet inn, kan du fremdeles registrere innflyttingsdato tilbake i tid når du bestiller. Men for å unngå at du må betale for strøm på både gammel og ny adresse, må du påse at de som nå bor i din gamle bolig bestiller strøm fra datoen de flyttet inn.

Slik melder du utflytting frem i tid

Det eneste du trenger å gjøre for å melde utflytting frem i tid er å sende oss en e-post på JegFlytter@norgesenergi.no. Husk å inkludere navn, adresse og utflyttingsdato i e-posten.

 

Siden det ikke er mulig å melde utflytting tilbake i tid, må du påse at de som nå bor i din gamle bolig bestiller strøm fra datoen de flyttet inn. Når de har bestilt strøm, vil strømabonnementet ditt automatisk avsluttes. 

Regelen om at man må melde utflytting i forkant av at man flytter påvirker ikke innflytting. Det betyr at du fremdeles kan registrere innflyttingsdato tilbake i tid når du bestiller strøm til din nye bolig. Har du imidlertid glemt å melde utflytting fra din gamle bolig, må du påse at de som nå bor i din gamle bolig bestiller strøm fra datoen de flyttet inn. Ellers kan du risikere å måtte betale for strøm på din gamle adresse lenge etter du har flyttet. Så fort noen andre har bestilt strøm på din gamle adresse, vil strømabonnementet ditt på den adressen automatisk avsluttes.

Dersom du har mottatt en faktura som gjelder etter tidspunktet du flyttet, kan det tyde på at de som nå bor i din gamle bolig har glemt å bestille strøm. Siden det ikke er mulig å melde utflytting tilbake i tid, må du kontakte de som nå bor i din gamle bolig og be dem bestille strøm fra datoen de flyttet inn. Når de har bestilt strøm, vil strømabonnementet ditt automatisk avsluttes.