Oda med skreddersydd strømavtale

Oda med skreddersydd strømavtale

 


«– Hvis vi er best i verden er det ingen grunn til å kun delta i NM. Derfor kjører vi nå på internasjonalt.»

 

Med flere bestillinger enn noen gang har Oda skalert opp produksjonen med et nytt lager. Det fører til et høyere energiforbruk.

I løpet av et år har Odas lokaler et strømforbruk som tilsvarer 918 mellomstore leiligheter. Det er det som kreves for å bli Norges ledende aktør innen dagligvarer på nett.

Suksesshistorien Oda

Dørene inn til lageret i Lier er dekket i den gjenkjennelige gulfargen, og inngangspartiet er møblert med to lilla lenestoler. Lageret er delt inn i tre etasjer, der de to nederste er satt av til produksjon og lagerdrift. Den øverste etasjen går med til administrasjon, kontorplasser og møterom. Rundt går lagerarbeidere og ledere om hverandre, alle med klær i Odas karakteristiske farger med tilhørende logo. 

– Her er det kleskode når vi er på jobb! 

Det sier Carl-Fredrik Iuell Bergan, leder for finansiell planlegging og analyse i Oda.

Lageret i Lier er nytt, og er på vei til å bli oppskalert til å ta seg av hele 50 prosent av driften. I tillegg har de et lager på Lørenskog. Fra å være «utfordreren Kolonial» tilbake ved oppstarten i 2013 har de skiftet navn og er nå leverandør av matvarer til norske husstander fra Lillehammer i nord til Halden og Kristiansand i sør. 

NorgesEnergi Bedrift tilbyr skreddersydde strømavtaler.

Se hvilken strømavtale som passer akkurat din bedrift

– Vi er her for å bli, og har ikke som mål å oppnå kortsiktig profitt. Det er på grunn av langsiktig tankegang vi er der vi er i dag. Vi ønsker mye heller å investere i et bredere marked og i utvikling av teknologien vår, sier Bergan.  

På mange måter er Oda nemlig et teknologiselskap. Oda skal nemlig til Europa. Nylig har de åpnet i Finland, og snart skal de til Tyskland. 

– Vi er veldig stolte av teknologien vår. Algoritmene og all kodingen som ligger bak alt fra pakking av handlekurver til bærekraftig og lønnsom utkjøring skal ha æren for posisjonen vi har i det norske markedet. Nå er vi best i verden på effektiv lagerdrift, og da er det ikke noen grunn til at vi kun skal delta i NM. Nå skal de gule bilene få internasjonale skilter, sier han.

Matvarenes reise

  1. Varene kommer på paller fra leverandør, før de sorteres til cold, dry og freeze.
     
  2. Samtidig blir kassene i papp produsert og tilført en unik strekkode. Denne kassen er nå dedikert en kundeordre og blir sendt til plukking. 

  3. Etter at kassene er ferdig pakket fraktes de videre ned i kjelleren, der de blir lastet på paller, inn i biler og kjørt ut, enten med morgenleveringen eller kveldsleveringen. Kjørerutene er også basert ved hjelp av smart matematikk som forteller sjåføren hvilken rute som tar kortest tid og medfører minst mulig utslipp.

Små marginer og smarte valg

Oda gikk til topps på VGs matbørs i 2022, og kan nå skryte på seg å være billigere enn de andre, samtidig som de har et bredt utvalg. Det betyr at marginene for lønnsomhet er små, og at man må ha et øye for detaljer. Her kommer Bergan inn. 

 – Jeg har ansvaret for Odas indirekte innkjøp, og gjør mange avtaler med eksterne partnere. Med et marginalt mulighetsrom er vi avhengige av å gjøre gode avtaler, sier han. 

En av de partnerne er NorgesEnergi, som leverer omtrent 10 GWh (10 millioner kWh) strøm i året, fordelt på de to lagrene på henholdsvis Lørenskog og i Lier. Det forbruket tilsvarer et års strømforbruk på hele 918 leiligheter. Valget om å inngå en bedriftsavtale med NorgesEnergi var enkelt, skal vi tro han selv. 

– Vi gikk en lang runde på det, og så på veldig mange alternativer. NorgesEnergi Bedrift hadde et enkelt produkt som var lett å forstå. Du skjønner hva du får, og de er konkurransedyktige. Vi startet ut med en standard spotpris-avtale, sier Bergan.

 

Men så skjedde det noe som ikke var daglig kost. 

– Kundekontakten i NorgesEnergi ringte meg en dag og foreslo en annen løsning. Han hadde sett på forbruket vårt og hadde et forslag han mente var bedre for oss. Nå har vi en skreddersydd avtale, og i forhold til spotprisen har vi spart omtrent 25-30 prosent av kostnadene. For en bedrift som oss utgjør det drøyt en million kroner på bunnlinja. Ingen andre kan konkurrere mot det, sier Bergan. 

Oda har bedriftsavtalen Flex Forvaltning, med tilleggsproduktet Energivakten. Med på reisen får de en personlig rådgiver som de kan kontakte dersom det skulle oppstå noe man behøver svar på. 

– I en tid der strøm er komplisert er det veldig fint å ha en partner vi kan stole på. Vi har tillit til NorgesEnergi, og har nettopp signert tilleggsavtale med dem, sier han videre.

– Til syvende og sist er vi mennesker, ikke
maskiner, som jobber her. Kulturen står sterkt i Oda, og lagspillet er sentralt for å fortsette den kule reisen vi er på nå.

Best i verden

Et kjent målingsparameter innen lagerdrift er UPH, som står for «units per hour», og måler hvor mange enheter du klarer å plukke i løpet av en time – fra de leveres på paller til de er i bilen på vei til kunden. Oda er best i verden med 212 UPH. 

– Men vi stopper ikke der. Nå går vi for 250, sier Bergan. 

Han er stolt, samtidig som han er ydmyk. Han mener det skal være lov å slå seg på brystet når man presterer godt, men at de gjør det som et samlet lag. 

– Til syvende og sist er vi mennesker, ikke maskiner, som jobber her. Kulturen står sterkt i Oda, og lagspillet er sentralt for å fortsette den kule reisen vi er på nå. 

Dagligvaregiganten omsatte i fjor for over 2,5 milliarder kroner, som er rekord. Oda har satt rekord for hvert år som har gått siden oppstarten, men overskuddet har latt vente på seg grunnet langsiktige strategiske vurderinger. 

Investeringer for fremtidens energibehov

Det kan virke som at Oda ikke gjør annet enn å investere i fremtiden. Hele tiden tenker de flere år frem i tid. På den ene siden handler det om økonomisk gevinst i et lengre perspektiv. På den andre siden handler det om ansvaret de bærer for klimasituasjonen. Sistnevnte bevises synlig når man ser lageret i Lier. 

– Vi har solceller på hele siden og på taket av lageret vårt. I tillegg til å være en kilde til fornybar energi utgjør det også store kostnadskutt for oss. Solcellene kan ta seg av opptil 30 prosent av strømforbruket vårt, og det er en betydelig del, sier Bergan, og fortsetter. 

– I tillegg har vi skiftet ut all belysning med LED-pærer, og automatisert lysstyringen slik at det ikke står lys på der det ikke er mennesker. LED-pærer har flere fordeler ved seg. For det første bruker de langt mindre strøm enn de gamle halogenpærene. For det andre avgir de ikke varme. Det er en fordel når du jobber med store kjølelagre hvor vi tidligere har måttet kompensere for varme fra lyset med ekstra kjøling.

Vi har en løsning på ditt behov. Hos NorgesEnergi Bedrift får din bedrift en egen personlig rådgiver.

 

Få en uforpliktende prat med en av våre profesjonelle rådgivere i dag.

Han fortsetter med å fortelle om ansvaret de har. Matforbruk utgjør en del av nordmenns klimafotavtrykk, noe som gir Oda et viktig ansvar. De jobber stadig for å hjelpe kundene med å ta bærekraftige valg, nå sist ut gjennom nyvinningen klimakvittering.

– Nå kan du gå inn på en handleordre og se hva slags klimaavtrykk din ordre har gjort. Der spiller det inn hva du kjøper, fra hvilken leverandør og type produksjon, inkludert kjøringen. I tillegg jobber vi tett med leverandørene våre for å sikre et minst mulig klimaavtrykk gjennom hele kundereisen, sier han. 

Neste steg på reisen er elektriske biler. 

– Det jobber vi med nå. Det er foreløpig vanskelig å få biler med nok batterikapasitet, med lange ruter og kjølelagre integrert i bilene. Men vi jobber med en leverandør nå, og håper å ha det på plass så raskt som mulig.

Og med det har Oda steg for steg gått fra å være utfordreren i norsk dagligvarebransje til å bli pioneren de andre ser etter og kopierer.

Bytt til vår mest populære spotprisavtale lavt påslag og ingen bindingstid

Bestill Webspot