Herlig Land restuarant

Herlig Land:
Med strømsparing på menyen

Publisert: 11.04.23


Befinner du deg i Kristiansand, er det ikke lang vei til en god matopplevelse. På byens største restaurant serveres lokal mat i et herlig, franskinspirert lokale.

Midt i byens travleste gågate ligger Herlig Land, den største restauranten i Kristiansand målt i sitteplasser. Restauranten er tydelig inspirert av det franske kjøkken, og tilbyr alt fra fiskesuppe og steinovnspizza til blåskjell med pommes frittes. Restauranten er en del av konsernet Mat & Uteliv, som til sammen består av 13 restauranter i Sørlandsbyen. Hver restaurant med hvert sitt konsept, fra italiensk og amerikansk til spansk tapas.

Uken før vi besøker Herlig Land ble "Spis Ute Uka" arrangert i byen. Det betyr at hele byens restauranter lager i stand menyer til samme rabatterte priser, og det yrende folkelivet kan begynne. På Herlig Land var det fult hus gjennom hele uka. 

– Det er en stor happening hvert år. sier Dragan Djulepa, restaurantsjep på Herlig Land.

Dragan har ansvaret for de 20-50 ansatte på restauranten, avhening av sesong. Selv har han alltid jobbet i bransjen, og har jobbet seg opp fra det populære gatekjøkkenet Luca Grill, til å drifte et av byens beste spisesteder. 

– Jeg trives godt med å jobbe i restaurant. Jeg er en sosial person som også er glad i å tilby gode matopplevelser, sier han. 

Mer enn doblet strømregning

Det siste året har vært mer forutsigbart enn tidligere, også i restaurantbransjen. Økte strømpriser har ført til lavere besøkstall og høyere kostnader. Det som trekker mest strøm for Herlig Land er ventilasjon, fryselager og oppvarming både ute og inne. 

I tillegg har de en helt egen steinovn til pizza, men den går ikke på strøm. 

– Men verden har også økt i pris!, sier Dragan og følger opp: – Heldigvis ikke like mye som strømprisene. 

– Vi har definitivt merket et annerledes kraftmarked. Vi har gjort det vi kan for å spare internt, men kostnadene har fremdeles mangedoblet seg sammenlignet med andre år, sier han videre. 

Tiltak de har gjort selv innebærer blant annet justering av innetemperaturen, bevissthet knyttet til når de bruker mest strømkrevende apparatene og varmelampene utendørs. 

– Før sto de på hele tiden. Nå er vi mye mer bevisste på å skru dem på når det faktisk sitter gjester ved de aktuelle bordene. Komfort for gjestene våre kommer alltid først, poengterer han. 

Samtidig som Herlig Land jobber internt med å kutte kostnader, har de en forvaltningsavtale hos NorgesEnergi Bedrift. Bedriftsrådgiveren har skreddersydd en avtale til restauranten basert på strømforbruk og behov.

– Vi ønsker å gi Herlig Land den avtalen vi mener er best for deres virke. I tillegg til strømavtalen har de meg som kontaktperson når det er noe de lurer på. Det kan være alt fra fakturaspørsmål, priser eller tips til strømsparing i restauranten, sier Bedriftsrådgiver i NorgesEnergi Bedrift, Christoffer Dahl.

– Med Flex Forvaltning kjøper vi strøm frem i tid og sikrer at Herlig Land får større forutsigbarhet i strømkostnadene sine. I et strømmarked med store prisvariasjoner er avtaleformen vår sterkeste anbefaling. Vi sikrer priser frem i tid for å kunne redusere de høye pristoppene og oppnå mer forutsigbarhet for kunden. Avtalen har som mål om å levere lavere priser enn en ordinær spotavtale. Det er da viktig å ha et langsiktig perspektiv i stedet for å overvåke øyeblikksbildet i strømmarkedet. Min viktigste oppgave er å sørge for at Herlig Land er trygg på at de har gjort et godt valg for sin restaurant, og at jeg følger dem opp basert deres behov. På den måten sikrer vi at Herlig Land bruker tiden til det de er best på, nettopp god mat og fine gjesteopplevelser, sier Bedriftsrådgiver Christoffer Dahl.

 

 

Se hvilken strømavtale som passer for akkurat din bedrift

Se strømavtaler

«Vi kan se utviklingen i forventede kostnader.
Den hjelper oss fra uke til uke.»

En kontinuerlig ekstravakt

I et skiftende kraftmarked er det viktig for Dragan og gjengen ved Herlig Land å ha kontroll på strømforbruket sitt. Det får de gjennom Energivakten, en nettbasert plattform fra NorgesEnergi Bedrift. Den gir en sanntids oversikt over fakturaer, priser og estimater frem i tid. 

– Vi lager budsjetter basert på informasjonen vi får gjennom Enerivakten, der vi kan se utviklingen i forventede kostnader. Den hjelper oss fra uke til uke, sier Djulepa. 

Han får støtte fra bedriftrådgiveren. 

– Vi er veldig fornøyde når kundene våre bruker verktøyene våre. Samtidig vet Dragan at det bare er å ringe hvis det er noe han lurer på. 

Og da er ikke spaserturen lengre enn 3-4 minutter fra kontoret til NorgesEnergi ned til Markens hyggelige gågater. 

– Det er selvfølgelig veldig hyggelig med en lokal kunde vi kan møte fysisk, men det er ikke nødvendig for et godt samarbeid, avslutter han. 

Et gratis verktøy for kunder av NorgesEnergi Bedrift: 

Les om Energivakten her